Shipcraft sår tvivl om egen fremtid

"Shipcraft har over det kommende år til hensigt at henlægge de nuværende aktiviteter (...)," skriver ledelsen i rederiet, der stadig er præget af den langvarige gidseltagning af besætningen på M/V Leopard.

Foto: Shipcraft.dk

Hvad der i det kommende år kommer til at ske med det ombruste rederi Shipcraft, er ikke helt til at afgøre. Men i det netop offentliggjorte regnskab fra rederiet, sår ledelsen tvivl om fremtiden med ordene:

"Shipcraft har over det kommende år til hensigt at henlægge de nuværende aktiviteter, og vil senere tage stilling til fremtidig forretning."

Ordene falder efter et år, hvor Shipcraft kan notere et overskud på bundlinjen på godt 2,3 mio. EUR. En fremgang sammenlignet med 2012's 91.704 EUR. Bruttoresultatet landede på 3,7 mio. EUR, også en fremgang fra de 1,3 mio. EUR året forinden.

Der er ingen tvivl om, at kidnapningen af besætningen, herunder to danske søfolk, på coasteren M/V Leopard i 2011 har været med til at sætte rederiet under et enormt pres. Flere gange i løbet af den langvarige sag, er der da også blevet rejst tvivl om, hvorvidt rederiet ville være i stand til at rejse sig igen. Og ledelsen antyder også i regnskabet, at sagen kan ligge til grund for ovenstående kommentar.

Tynget af piratsag

"Besætningen på M/V Leopard der blev kidnappet af pirater i Adenbugten 12. januar 2011 er blevet frigivet d. 30. april 2013. En over to år lang proces med svære forhandlinger med gidseltagerne er nu oversået og firmaet kan nu evaluere alle faser i denne ulykkelige begivenhed som har sendt firmaet ud i dyb krise," skriver ledelsen.

Shipcraft er stadig uønsket i rederiforening 

"Der er i forbindelse med kidnapningen afholdt store udgifter til løsesum, rådgivere m.m. hvilket har medført, at selskabets driftsresultat for de seneste tre år stort set er gået til piratsagen."

For mere end et år siden solgte Shipcraft gidselskibet M/V Leopard, hvorefter der var to coastere tilbage. Af regnskabet fremgår det, at selskabet har leveret hovedparten af de indchartrede skibe tilbage.

ShippingWatch forsøger at få en kommentar fra Shipcraft.

Læs også
Top job