Ung medieforsker vinder Tietgenprisen

Rasmus Kleis Nielsen vinder pris og en halv mio. kroner for forskning i danskernes medievaner.

Foto: Casper Dalhoff

Forskning i politisk kommunikation og danskernes nyhedsvaner på tværs af platforme udløser Tietgenprisen og de 500.000 kroner, der følger med, til forskeren Rasmus Kleis Nielsen fra Roskilde Universitet.

Det skriver universitetet i en pressemeddelelse. Tietgenprisen er siden 1929 blevet uddelt til unge forskertalenter i Nordeuropa med resultater på internationalt plan inden for erhvervsrettet samfundsvidenskab og humaniora.

”Rasmus’ forskning taler direkte til de store udfordringer, som moderne virksomheder står over for, når de skal finde plads i et forandret medielandskab (…) Og selvom han er nyudnævnt lektor, har han allerede formået at sætte sit præg på forskningen inden for feltet med en monografi, tre redigerede bøger, over tyve videnskabelige artikler og hundredvis af citationer fra kolleger verden over,” siger Hans Siggaard Jensen, professor og formand i priskomiteen bag Tietgenprisen.

Læs også
Top job