Modekæmpes dilemma: vækst eller gevinst

Europas største online tøjbutik bliver udfordret af virksomhedens store succes.

Milliardæren og Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen ejer 10 pct. af den hastigt voksende tyske tøjforretning  Zalando.  Foto: Bestseller

Det går kun én vej for den tyske tøjbutik på nettet, Zalando.

Og det er fremad og opad.

Netbutikken vokser eksplosivt i Europa, og herhjemme er Zalando  blevet kåret som danskernes foretrukne tøjbutik på nettet.

Prisen for den voldsomme vækst er dog røde tal på bundlinen, og det vækker ikke begejstring hos selskabets investorer.

Butikken står derfor i et dilemma, da investorerne presser på for at få overskud i virksomheden og udbetalt gevinster, mens virksomhedsledelsen hellere vil hælde penge i at udvide forretningen.

Det skriver tyske Die Welt.

Tavs ledelse

Zalandos ledelse er ikke selv specielt meddelsom, når det gælder det manglende overskud.

"Vores fokus ligger på at opbygge forretningen på nuværende tidspunkt," sagde Rubin Ritter, der er en af Zalandos grundlæggere, ved præsentationen af det seneste kvartalsregnskab.

Ledelsen har tidligere gjort det klart, at man er villig til at køre med røde regnskaber for til gengæld at kunne vokse hurtigere.

Det gør Zalando også med bravour. Sidste år voksede tøjkæmpen med 50 pct.

Dansk pengemand er med

Den danske milliardær bag Bestseller, Anders Holch Povlsen, valgte sidste år at hælde penge i Zalando. Rigmanden har også andel i den danske konkurrerende onlinebutik Smartguy.

Anders Holch Povlsen overtog 10 pct. af Zalando, der bl.a. også ejes af svenske Investment AB Kinnevik med en 37 pct. ejerandel.

Bestsellermilliardæren købte også tilbage i 2010 27,5 pct. af den britiske online tøjforretning og sidder dermed med en solid ejerandel i den samlede europæiske tøjhandel på nettet.

Børsen næste skridt

Til trods for de røde tal har Zalando tilsyneladende planer om at træde ind på børsen i løbet af 2014.

De tre store banker, Morgan Stanley, Credit Suisse og Goldman Sachs er blevet bedt om at udarbejde et såkaldt børsprospekt, der skal bruges i forbindelse med en børsnotering.

Den svenske ejer AB Kinnevik har tidligere vurderet værdien af Zalando til at være næsten 4 mia. euro eller knap 30 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også