Ledere tumler med trivslen

Virksomheder måler i stor stil medarbejdernes trivsel, men ny forskning viser, at resultaterne ender ofte i ingenting, og fanger mellemlederne i et krydsfelt i forsøget på at tilfreds- stille både top og bund.

Trivselsundersøgelser volder ofte virksomheder mere besvær, end de gavner. Foto: Jyllands-Posten

Karakterer til arbejdspladsen er blevet populære. Medarbejdere får i stor stil stukket spørgeskemaundersøgelser i hånden, hvor de får en gylden chance for at give virksomhederne sande svar på, hvordan de trives i hverdagen. Trivselsundersøgelserne skulle gerne skubbe på virksomhedernes udvikling, men det kræver stærke mellemledere, der tør fortælle topledelsen sandheden.

Det er tre svenske forskere fra Copenhagen Business School og Universitetet i Lund, der har sat sit for at undersøge lederes arbejde under trivselsmålinger, ligesom de har interviewet cheferne. Forskningen viser, at mange virksomheder ikke forstår at tolke resultaterne. Ansattes negative svar kan føre til akavet samarbejde, ligesom kritikken ofte dæmpes af mellemlederne, inden resultaterne rammer topledelsens bord. Forskningen er endnu ikke offentliggjort, men flere af resultaterne blev allerede i denne uge afsløret i Djøf Bladet...

BRANCHENYT
Læs også