Nu køber familierne større biler

Bilsalget i Danmark fortsætter på rekordkurs.

Skoda Octavia er rykket op som nummer tre blandt de mest solgte bilmodeller. Foto: Flemming Haslund

Salget af personbiler i Danmark ser også i år ud til at sætte rekord. Efter årets første fem måneder ligger salget foreløbig 9,2 pct. over rekordåret 2013.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik og De Danske Bilimportører.

Når der sælges flere større biler, understreger det en stigende optimisme blandt forbrugerne.

Bent Mikkelsen, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører

Der blev i maj solgt 16.844 nye personbiler til de danske bilkøbere, men det der især skaber glæde i bilbranchen er, at salget af de større familie biler igen viser fremgang. Således er biler som Skoda Octavia, Volkswagen Golf og Nissan Qashqai nu at finde blandt de 10 mest solgte bilmodeller.

Blandt de 20 mest populære modeller er også Peugeot 308 og Audi A3.

Flere biler til erhvervslivet

I maj er det dog især erhvervslivet, der har anskaffet flere nye biler. Familierne stod for de 9.205 biler, mens erhvervslivet tegnede sig for 7.639 biler, hvilket er en fremgang på 42 pct. i forhold til samme måned i fjor.

Omvendt købte familierne 17 pct. færre biler end i maj 2013.

Markant efterspørgsel

"Også maj har været præget af en kraftig efterspørgsel, og det tyder på, at de danske bilkøbere er i gang med en markant og historisk udskiftning af bilparken.

Men samtidig er det bemærkelsesværdigt, at de mindste biler ikke længere er så egenrådigt dominerer salgslisterne. Tværtimod synes bilkøberne igen at have fået mod på de lidt større biler," lyder det fra Bent Mikkelsen, der er administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.

Han tror på, at udviklingen vil fortsætte hen over sommeren.

Top 20

De 20 mest solgte bilmodeller i maj:

Volkswagen up!

989

Pugeot 107

667

Skoda Octavia

656

Peugeot 208

546

Volkswagen Golf

522

Renault Clio

447

Nissan Qashqai

408

Kia Picanto

405

Toyota Yaris

391

Skoda Citigo

378

Peugeot 308

371

Citroën C3

306

Renault Captur

303

Kia Rio

302

Hyundai i10

286

Volkswagen Polo

282

Ford Ka

275

Ford Fiesta

260

Audi A3

256

Hyundai i20

249

Kilde: De Danske Bilimportører

"Efterspørgslen er så kraftig, at jeg forventer, at det vil fortsætte i de kommende måneder. Netop det, at der sælges flere større biler, understreger en stigende optimisme hos forbrugerne," tilføjer Bent Mikkelsen.

De mindste biler fylder lidt mindre

Også hos AutoBranchen Danmark har man noteret sig, at de lidt større biler begynder at fylde mere på salgslisterne.

Det ses af, at de to mindste bilklasser - mikrobiler og minibiler - i maj tegnede sig for henholdsvis 26 og 23 pct. af nybilsalget. For et år siden var tallene 35 og 25 pct.

Omvendt viser beregningerne fra AutoBranchen Danmark, at de de kompakte familiebiler og MPV'erne er gået frem. Fra 19 og 3 pct. i maj 2013 til 24 og 7 pct. i maj 2014.

"De seneste år er det de små biler, der har trukket bilsalget op. Men nu er bilkøberne igen begyndt at købe større biler. Det er et af de første tegn på, at der er bedre tider på vej både for autobranchen og resten af samfundet," vurderer den administrerende direktør, Jens Brendstrup.

Når man ser på de første fem måneder af 2014, har de to mindste bilklasser tegnet sig for 59,3 pct. af bilsalget. Det er et fald på 3,7 pct. i forhold til samme periode i fjor og igen et tegn på, at danskerne nu er begyndt at købe de lidt større biler.

Udsigt til rekord igen

Autobranchen har trods år med rekordsalg været ramt af faldende omsætning, fordi salget har været domineret af de små biler til under 100.000 kr.

Også Jens Brendstrup forventer et fortsat højt bilsalg.

"Foreløbig ligger vi knap 10 pct. over den nuværende rekord," tilføjer direktøren.

Hvad sker der med privatforbruget?

Lidt mere forbeholden er privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank. I hvert fald når det gælder privatforbruget generelt.

"I årets første tre måneder forklarede bilsalget en stor del af den fremgang, der var i det samlede privatforbrug. Men de aktuelle tal tyder ikke på, at bilsalget vil trække privatforbruget yderligere op fra første til andet kvartal," siger Las Olsen.

Han henviser til, at bilsalget ifølge banken er faldet med 3 pct. i forhold til april. Danmarks Statistik når dog frem til et fald på 7 pct., når der er korrigeret for sæsonudsving.

"Derfor bliver det spændende at se, om det øvrige privatforbrug så tager fart i stedet for. Hvis man ser på jobsituationen, vil det være godt for Danmark med en stigning i forbruget i andre brancher. Der er ikke så mange nye job i, at vi køber en ny bil. Men hvis folk eksempelvis går mere ud for at spise, vil det være med til at skabe flere job," forklarer Las Olsen.

BRANCHENYT
Læs også