Corydon: SAS skal give forklaring om mulig løndumping

SAS og Post Danmark bruger billig, udenlandsk arbejdskraft. Nu vil finansministeren have mere information.

Bjarne Corydon vil have SAS til at forklare, hvor alt arbejde ikke foregår på danske løn- og arbejdsvilkår.

Som medejer af SAS har Danmark ret til at få mere information om brugen af billige, udenlandske chauffører, som kører fragt for SAS Cargo i stedet for danskere.

Det er meldingen fra finansminister Bjarne Corydon (S), efter at det er kommet frem, at østeuropæere sidder bag rettet i lastbiler, der kører fra Københavns Lufthavn ud i verden.

"Jeg vil bede SAS redegøre for, hvad de nærmere detaljer er i det her. Vi ejer som danskere 14,3 procent af aktierne i SAS. Det er en mindre del, men nok til at vi nu kan bede SAS redegøre for det her. Og det vil jeg gøre med det udgangspunkt, at det naturlige må være, at i Danmark foregår arbejdet på danske overenskomstvilkår," skriver han i en skriftlig kommentar til Ritzau. 

Lovgivning kan løse problemerne

Ifølge professor og arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen, Aalborg Universitet, kan politikerne på Christiansborg komme problemet til livs ved at lovgive om det eller indføre kædeansvar, hvor virksomheden bliver forpligtet til at overholde overenskomster i alle værdikædens led.

Men hidtil har Bjarne Corydon afvist at lovgive om kædeansvar. Han understreger i sin skriftlige kommentar, at regeringen har gjort en hel del for at bekæmpe social dumping generelt.

"De sidste to-tre år har vi strammet betydeligt op, når det gælder bekæmpelsen af social dumping. Vi har meget mere kontrol med det og strenge sanktioner. Det er en dagsorden, som vi har haft med, når vi hvert år forhandler finansloven," skriver Bjarne Corydon.

På kant med loven

Både SAS Cargo og Post Danmark benytter sig af de udenlandske chauffører, men det er særligt SAS, der er på kant med loven, for i loven om godstransport, som SAS Cargo er omfattet af, står det udtrykkeligt, at virksomhederne skal overholde danske overenskomster, påpeger Flemming Ibsen.

Ifølge Ibsen har østeuropæiske chauffører taget arbejde fra 7000-8000 danskere, og arbejdsmarkedsforskeren betegner det som et "temmelig stort problem".

BRANCHENYT
Læs også