3F: Transportfirma bryder loven med billige chauffører

Det er dybt problematisk, at statsejede selskaber har underleverandører, som ansætter østeuropæere, mener 3F.

3F vil have Transportstyrelsen til at gribe ind over for de udenlandske chauffører, der kører for Post Danmark og SAS. Foto: Lars Hansen

Loven om godstransport bliver ikke overholdt af den underleverandør, som SAS Cargo benytter sig af.

Så klar er meldingen fra formanden for 3F's Transportgruppe, Jan Villadsen.

"Jeg mener, at det, der sker, er klart ulovligt. Ifølge godstransportloven skal man følge landets overenskomster og sikre dansk løn og danske arbejdsforhold. Det sker ikke her. Chaufførerne bliver lønnet med en tredjedel af den danske løn," siger han.

Post Danmark holder sig inden for loven

Villadsen henviser til transportfirmaet Kim Johansen, som er underleverandør for både SAS Cargo og Post Danmark.

I tilfældet med Post Danmark kører udenlandske lastbiler internationalt til eksempelvis Sverige eller Tyskland og må herefter køre de tilladte tre indenrigsture - såkaldt cabotage - og derfor holder selskabet sig inden for lovens rammer.

Lovbrud hos SAS

Men modsat ser det ifølge Jan Villadsen ud, når blikket bliver rettet mod SAS.

"For SAS bliver der kørt i danskregistrerede lastbiler med danske tilladelser, men det er østeuropæere, der sidder bag rattet og bliver betalt langt mindre, end de har krav på. I mine øjne er det ulovligt, men det er ikke blevet afprøvet ved retten," siger formanden.

Han håber, at sagen kan få politikerne ind i sagen, for det er problematisk, at statsejede selskaber benytter sig af underleverandører, der ifølge 3F er på kant med loven.

Regeringen skal gribe ind

"Det er dybt bekymrende, når også staten bruger de her underleverandører, selvom jeg ikke går ud fra, at regeringen sidder og deltager i den praktiske dagligdag. Men når det nu bliver synligt for regeringen, går jeg sandelig ud fra, at de griber ind," siger Jan Villadsen.

Det er Trafikstyrelsen, der udsteder tilladelser til at køre godstransport i Danmark. Det er de tilladelser, som Kim Johansen ifølge 3F kører med, og derfor er det styrelsen, der skal sikre, at alle regler bliver overholdt.

"Jeg forventer, at Trafikstyrelsen får undersøgt, om det her er lovligt. Vi har rettet henvendelse til styrelsen mange gange. Hvis vi kunne lægge sag an, havde vi allerede gjort det. Vi mener, at den har svigtet i årevis," siger Jan Villadsen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kim Johansen Transport.

BRANCHENYT
Læs også