SAS tvunget til at sænke priserne

Svage trafiktal fra SAS får analytiker til at tro på nye initiativer frem mod halvårsregnskabet i næste uge.

SAS har fået flere passagerer i flyene, men det sker kun pga. af laverer priser. Foto: Thomas Fredberg

Mandag kom SAS med trafiktal for maj, som viser, at selskaber havde 185.000 flere passagerer med i forhold til samme måned sidste år. Men stigningen i antallet af passagerer sker, fordi billetpriserne styrtdykker.

"Det værste for SAS lige nu er, at priserne falder så kraftigt, som de gør. Når de falder så kraftigt, og man samtidig ikke i større grad får flere folk i flyene, så er det en udfordring" siger Jacob Pedersen, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Jyllands-Posten.

På trods af hård konkurrence har SAS først på året forsøgt at holde fast i en strategi, hvor de fokuserer på fornuftige billetpriser. Men de seneste måner har konkurrencen været så hård, at SAS har været nødt til at sænke priserne.

Katastrofe hvis faldet forsætter

Den pris, som passagerne betaler for at flyve med SAS, er således faldet med hele 17,6 pct. fra april sidste år til april i år.

"Faldet er forstærket af, at der har været påske i april i år. I påsken er der flere ferierejser, der er billigere end forretningsrejserne, og det giver lavere priser. Hvis faldet fortsætter i dette niveau, vil det være en katastrofe for SAS. Der er ikke nogen flyselskaber, der har mulighed for at sænke deres omkostninger i det tempo," siger han.

De dårlige passagertal får Jacob Pedersen til forsat at fraråde folk at købe SAS-aktierne frem mod selskabets halvårsregnskab, der kommer i næste uge.

"Jeg tvivler på, at SAS i halvårsregnskabet kan levere noget, som kan overbevise mig om, at SAS er en aktie, som man skal have på den korte bane. Vi har lige set, at sparplanen er kuldsejlet selv efter en banebrydende aftaler med medarbejderne. Uanset hvad SAS lægger frem, har de svært ved at levere beviser på, at man kan gøre SAS til en rentabel forretning," siger Jacob Pedersen.

Udsigt til historisk lave SAS-billetter

Selvom SAS har formået at lokke flere passagerer ind i flyene, præsterer de stadig dårligere end Sydbank havde forventet. Jacob Pedersen tror på, at de dårlige passagertal betyder billigere billetter.

"Vi vil se en periode, hvor SAS vil sænke priserne mere, end vi har været vant til historisk. Det betyder, at de vil få flere folk i flyene, men bagsiden er, at priserne falder kraftigt. Det er sammenspillet mellem de ting, der vil give et indtryk af, om det er en succes eller ej," siger han.

Jacob Pedersen forventer samtidig, at SAS ved præsentationen af halvårsregnskabet onsdag i næste uge vil relancere loyalitetsprogrammet Eurobonus for at øge indtjeningen.

BRANCHENYT
Læs også