Sydbank: SAS tvunget til store forandringer

Analytiker er skuffet over udviklingen i selskabet og efterlyser nye tiltag.

Selvom SAS oplevede en vækst i rutetrafikken på 7,8 pct. og en tilsvarende fremgang i antallet af passagerer, er Sydbank skuffet over udviklingen i det skandinaviske luftfartsselskab.

En lavere en ventet belægningsprocent og et kraftigt fald i indtjeningen i forhold til kapacitet og trafik giver behov for nye tiltag, når SAS i næste uge kommer med regnskab for første halvår af 2013/14.

Desuagtet at trafiktallene for maj er mudret af strejke hos konkurrenten Norwegian og yielden for april af påskeeffekten, havde senioranalytiker Jacob Pedersen større forventninger til stort set alle punkter i rapporten, skriver han i en kommentar udsendt mandag, da tallene blev offentliggjort.

Mens kapacitetsvæksten på 4,5 pct. lå inden for rammerne af, hvad analytikeren havde regnet med, var trafikvæksten (RPK) svagere. Jacob Pedersen havde spået en trafikvækst på 10,0 pct. og peger i den forbindelse især på svagere vækst på de interkontinentale og indenlandske flyvninger.

Skuffende belægning

Udviklingen smitter af på belægningen, der heller ikke forbedres i en grad, som Sydbank er tilfreds med. Belægningsprocenten steg med 2,3 pct.point til 75,8, hvor Sydbank havde spået 77,8 pct.

Den største afvigelse er dog på yielden, der udtrykker omsætningen set i forhold til rutetrafikken målt på antal fløjne passagerkilomenter (RPK) Den faldt med 17,6 pct. i april, hvor Sydbank havde regnet med et fald på 11,0 pct. PASK, der sætter for passagerindtægterne i forhold til det samlede kapacitet, sender også et skidt tegn, mener Jacob Pedersen, der ser behov for nye tiltag.

- PASK-faldet på 7,5 pct. betyder efter vores vurdering, at SAS igen har oplevet en måned, hvor selskabets indtægter falder hurtigere, end det ambitiøse spareprogram kan sænke omkostningerne. Den trend har bidt sig fast, og vi tvivler på, at omlægningen fra yield-beskyttelse til en mere vækstorienteret markedsstrategi for alvor ændrer på billedet, vurderer analytikeren.

Har brug for noget stort

Hvorvidt strategiændringen kan løfte trafikvækst og belægning mere, end den sænker yielden, vil man dog få et bedre billede af i den næste trafikstatistik, der ikke har førnævnte usikkerheder, mener Jacob Pedersen, der imidlertid stadig ser behov for nye tiltag fra luftfartskoncernen.

- Nedjusteringen for en måneds tid siden understregede, at SAS' strategiplan 4XNG er nødlandet og ikke skaber et indtjeningsniveau, der sikrer SAS' en konkurrencedygtig position på lang sigt. Der er efter vores vurdering behov for væsentlige nye tiltag og ikke bare finjusteringer, når halvårsregnskabet offentliggøres på næste onsdag, skriver Jacob Pedersen.

Sydbanks analytiker venter at se en ny, accelereret strategiplan, der indeholder både indtægtsskabende initiativer og yderligere omkostningstiltag.

BRANCHENYT
Læs også