Flere virksomheder fylder i Folkemødeprogrammet

Virksomheder fylder godt op på arrangørsiden på årets Folkemøde.

Flere virksomheder står for arrangementer til Folkemødet på Bornholm.  Foto: Martin Lehmann

Blandt de 2.058 arrangementer i årets program står 646 arrangører. Heraf 96 virksomheder og 53 erhvervsorganisationer, ifølge tal fra Folkemødets sekretariat. Det skriver foodculture.dk.

Professor Eva Sørensen fra Center for Demokratisk Netværksstyring, Roskilde Universitetscenter, har som andre eksperter iagttaget, at virksomheder og erhvervsorganisationer i stigende grad indgår i paneldebatterne under den fire dage lange politikfestival. En udvikling, som ikke giver anledning til bekymring hos hende:

"I min optik bidrager det positivt til den demokratiske debat, at også de (virksomheder, red.) deltager i debatter om, hvordan det danske samfund skal udvikle sig i tæt dialog med meningsdannere, politikere og den brede danske befolkning. Dels er de ofte direkte eller indirekte med til at træffe væsentlige beslutninger, og har derfor godt af at skulle forklare sig for befolkning og politikere, og dels har de behov og synspunkter, der skal ind i debatten," pointerer Eva Sørensen overfor foodculture.dk.

Også velkomne

Trods en formålsbeskrivelse der lyder "at styrke demokrati og dialogen i Danmark" så ser Folkemødets sekretariat heller ikke noget problem i virksomhedernes omfattende deltagelse:

"Folkemødet er primært lavet for, at organisationerne kan tale deres sag. Hvis virksomhederne vil tale deres sag, så er det ud fra en samfundsvinkel, og ofte vil de komme med deres CSR-holdninger, og der kan man jo godt se dem som en vigtig aktør," siger projektleder Louise Groth-Michelsen.

Arla er en af virksomhederne. I år har mejerikoncernen for anden gang eget telt på Folkemødet og masser af events i programmet, der har fokus på sundhed i samspil.

"Vi er med for at møde vores politiske interessenter og for at sikre engagement til vores fortsatte vækst. Vi vil fortælle om vores igangværende aktiviteter og deltage i en række debatter om sundhedsfremme i Danmark og på nye vækstmarkeder," forklarer Peter Giørtz-Carlsen, administrerende direktør i Arla Danmark.

Debat ved køledisken

Så mange kommer der næppe til debatterne i Netto på havnen i Allinge, hvor Dansk Supermarked har valgt at lægge sin Folkemøde-debut. Imellem kølediske og supermarkedshylder vil kæden i butikkens åbningstid diskutere holdninger til vareudbud i dagligvarebutikker, økologi, dyrevelfærd og landdistriktsudvikling med meningsdannere og - forhåbentlig - borgere.

"Vi har annonceret på Facebook efter kunder, der ville deltage i debatten, men responsen har været medium, lad os bare sige det sådan. Derfor er vores succeskriterium læring. Vi tror ikke, der kommer resultater ud af det," fortæller direktør Claus Juel-Jensen til foodculture.dk.

"Fordi det er fantastisk mulighed for at invitere beslutningstagere til debat, har vi besluttet at være med i år. Det er godt nok en politisk festival, men debatterne handler om mere samfundsrelevante emner. Fordi vi er overalt i det danske samfund er det vigtigt, at vi er med," forklarer Claus Juel-Jensen.

BRANCHENYT
Læs også