Mærsk-selskab investerer stort

Maersk Supply Service vil være større og allerede inden for de nærmeste seks måneder bestille nye skibe. Nybygningerne er led i planerne om at øge indtjeningen ved at lade hvert nyt skib arbejde mere, fortæller rederiets CEO til ShippingWatch.

Foto: Ingo Wagner/AP

Maersk Supply Service, der er en del af Maersk Gruppens femte division Services & Other Shipping, har tre nybygninger på vej, men er snart klar til endnu flere bestillinger. Selskabet arbejder på at afgive nye ordrer indenfor de næste tre til seks måneder, fortæller CEO i Maersk Supply Service Carsten Plougmann Andersen i et interview med ShippingWatch.

"Vores kontraheringer vil være en kontrolleret offensiv. Vi er samtidig i gang med et gennemsyn af organisationen, og nu skal vi til at vokse. Det er ikke kun på antallet af skibe, vi skal blive større, vi skal også forbedre beskæftigelsesgraden for de eksisterende skibe," siger han.

Maersk Supply Service har mere end 60 skibe i flåden, der består af anchor handlers, subsea support vessels og platform supply vessels. Skibene, der er på vej, er to anchor handling skibe og et skib specielt bygge til kabellægning, men det kan endnu ikke afsløres, hvilken type skibe de nye bestillinger bliver på. Samtidig forestiller Carsten Plougmann Andersen sig, at Maersk Supply Service også vil købe secondhand skibe engang i mellem, da det er virkeligt dyrt med investeringer i de nye skibe.

Vi er blandt de allerbedste

Investeringerne i nye skibe skal være med til at fastholde den markedsandel, som rederiet har på sine områder. For anchor handling har rederiets markedsandel ligget og svinget mellem 15 og 20 pct. i de senere år, og det skal gerne fortsætte.

"Vi skal allesammen løbe stærkere for at holde vores plads blandt de allerbedste. Vi har fordelen af at have været i markedet i mange år og være meget specialiserede, så standarden af vores forretninger i vores vigtigste oversøiske markeder Australien, Angola, Brasilien og Canada har et meget højt niveau," siger Carsten Plougmann Andersen.

Han forventer, at markedet for Maersk Supply Service vil bevæge sig mere og mere hen imod i højere grad at være arbejde på dybt vand i lige så stor del som anchor handling.

Nye opgaver

"I dag ser vi, at der i stigende grad bliver udviklet og konstrueret produktionsfaciliteter direkte på havbunden, og der bliver mere arbejde til os i, hvad der i dag betegnes subsea-markedet. Der bliver altså mere arbejde for os med ikke kun at flytte rundt på rigge, men også i bogstaveligste forstand at arbejde på dybt vand. Lige nu arbejder vi på dybder, der hedder 500-3500 meter, men man kan forestille sig, at vi også kommer til at arbejde på endnu større vanddybder med tiden," lyder det.

Der er også en forventning om, at rederiet vil få store opgaver dog først på sigt, med at tage de store olieselskabers borerigge ned igen - det såkaldte demissionering.

"Det er ikke en industri, som jeg tror, bliver voldsomt stor i de næste 5-10 år, men det vil helt sikkert komme."

Fremtidens opgaver på alle fronter, kommer Maersk Supply Service til at kæmpe med sine konkurrenter om. Det er primært store norske spillere som Farstad og Solstad, rederiet kæmper med, men også franske Bourbon Offshore er en stærk konkurrent.

"De norske selskaber minder om os og er selskaber, der er kommet ud af fiskeri og kystfart. Nordmændene bruger norske søfolk, ligesom vi blandt andre bruger danske og engelske, og de er dermed også konkurrenter på et højt niveau uddannelsesmæssigt. Vi har også amerikanske konkurrenter, som heldigvis for os er mest fokuserede på hjemmemarkederne, som vi på grund af Jones Act ikke kan få arbejde i," siger Carsten Plogmann Andersen.

Vigtig plads i gruppen

Maersk Supply Service har som del af Services & Other Shipping en stor opgave med at bidrage til Maersk Gruppens mål om, at divisionen i 2016 skal have et overskud på driften på 500 mio. USD. Maersk Supply Service er sammen med Svitzer den del af divisionen, der tjener flest penge og er tæt på et andet mål hos Maersk om et afkast på 10 pct. af investeret kapital. Man kunne forestille sig, at målene vil være svære at nå for Maersk Supply Service, der lever af olieindustrien, som lige nu er i gang med at skære i sine investeringer.

"Det har fået betydning for os her i første kvartal i år i forhold til første kvartal sidste år. Men vores vurdering er, at olieselskaberne nok skal komme til at bruge penge igen og at investeringerne blot forsinkes 12-18 måneder. Den slags har vi oplevet en del gange før og Olieselskaberne har stadig en tro på markedet og mange af dem har felter, hvor reserverne falder, så der vil være behov for at udvikle nye felter. Man kan godt se, at markedet på nogle områder måske har været lidt overophedet, og mange har måske været lidt for opportunistiske og bestilt mange borerigge og skibe, men de skal nok komme i beskæftigelse på sigt. Vi tror på en positiv udvikling fremadrettet," siger Carsten Plougmann Andersen.

Både indtjening og omsætning faldt hos Maersk Supply Service i første kvartal i år i forhold til første kvartal sidste år. Indtjeningen fra 45 mio. USD til 24 mio. USD, og omsætningen fra 191 mio. USD til 175 mio. USD. Det fik dog ikke rederiet til at ændre forventningerne til hele året.

Generelt mener CEO'en, at de nye vækstmål for divisionen har gjort noget godt for rederiet, samlet op på organisationen, givet medarbejderne et større mål, fordi rederiet nu er med som kerneforrretningen i Gruppen.

BRANCHENYT
Læs også