Aarstiderne når økonomisk højdepunkt

Flere milepæle er nået i den økologiske netbutik Aarstiderne i det forgangne år. Fremtiden vil i høj grad handle om at give danskerne adgang til flere lokale varer, fortæller direktøren.

Pr-foto: Aarstiderne

Med en stor omsætningsfremgang på omkring 50 mio. kr. har den økologiske netbutik Aarstiderne i det forgangne år løftet den samlede omsætning til 300 mio. kr.

Det er rekord i Aarstiderne, der havde sit hidtidige højdepunkt før finanskrisen i 2008-regnskabet, hvor omsætningen nåede 279 mio. kr.

Efter skat landede resultatet for 2013 i Aarstiderne på 11,5 mio. kr., hvilket er en markant fremgang fra 3,95 mio. kr. året før og lidt over 2008-resultatet på 11 mio. kr.

Adm. direktør Annette Hartvig Larsen er godt tilfreds:

"Vi er rigtig glade. Ser man på udviklingen historisk, så har 2008 været vores bedste år, men det var i høj grad båret af, at folk havde mange penge før finanskrisen. Vi dykkede i tiden efter efter krisen, og nu er vi så igen et helt andet sted, hvor vi jo faktisk er over niveauet for 2008," siger hun til FødevareWatch og tilføjer, at tilfredsheden i høj grad handler om bundlinjeløftet.

"Vi har aldrig været ret optaget af omsætningen. Vi vil i stedet gerne vise, at det her er en bæredygtig forretning på alle områder, og vil gerne lave en solid givende forretning, som viser, at man kan gøre det på den måde, som vi ønsker at gøre det," siger Annette Hartvig Larsen.

Sej tid siden krisen

Aarstiderne, der var blandt de første til at markedsføre sig som udelukkende økologisk, har eksisteret siden 1999, men efter at have spredt sig til en lang række meget forskellige produkter og tilbud til kunderne har man nu fundet formlen på succes i butikken: De enkle kasser, der gør indkøb og madlavning med økologiske fødevarer lettere for forbrugerne.

Seneste succesfulde tiltag har været udviklingen af de såkaldte måltidskasser, hvor familier, singler, vegetarer, proteinkurs-engagerede osv. kan vælge en tilpasset kasse, der indeholder alt til en række måltider.

"Vi har foretaget et langt sejt træk, som har forbedret forretningen og kundernes oplevelse af den forretning, som har udviklet produkterne. Det er simpelthen hårdt arbejde, der har gjort os større, og så er det jo dejligt at se, at de ting, som vi tænkte tilbage 2009, 2010 og især i 2012, hvor vi skiftede ERP-system (administrationssystem, red.), fik nyt website og øgede produktudviklingen, så vi også fik gang i det, som vi i dag har som måltidskasser, også har virket efter hensigten," siger Annette Hartvig Larsen og tilføjer:

"Alt det, der er udviklet i den periode, hvor vi resultatmæssigt ikke var, hvor vi gerne ville være, viser nu sit værd. Vi har været gode til at holde fast, og vi har videreudviklet, mens vi ventede på, at finanskrisen fortog sig."

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Vækst sammen med leverandørerne

I 2013 bed måltidskasserne sig rigtig fat blandt kunderne, og det har ifølge direktøren været med til at forbedre den samlede bundlinje, fordi kunderne lægger flere penge ad gangen, og det også kan mærkes i omkostningerne til eksempelvis pakning og distribution.

Ifølge regnskabet er resultatet tilfredsstillende, og ifølge Annette Hartvig Larsen havde man forud for 2013 regnet med, at nogle af de mange tiltag ville slå igennem på den positive front.

I det kommende regnskabsår er Aarstiderne-koncernen ifølge direktøren kommet fint fra start, og man fortsætter med at justere på en lang række små ting, som samlet skal forbedre forretningen. I forhold til vækst, så skal det ske i et tempo, hvor alle elementer kan følge med.

"Det handler ikke alene om bare at vokse. Vi skal tage det i trin i takt med, at vores leverandører og vores setup kan følge med," siger Annette Hartvig Larsen, der fremhæver det store netværk af leverandører som vigtigt, når det kommer til virksomhedens fremtidige udvikling, hvor især de lokalt funderede projekter i den kommende tid står over for en positiv udvikling.

Stor lokal fremtid

Ud over den store netbutik på Aarstiderne.com fungerer siden og hele setuppet under den som platform for afsætningen i mindre lokale forretninger - som for eksempel Kiselgården i Ugerløse.

Kunder på Sjælland kan således i dag købe fødevarer produceret i lokalområdet via Aarstiderne.com, og ideen er blevet udbredt, så man også på Fyn snart kan købe lokalt producerede økologiske fødevarer hos Nørregården fra Aarup.

Men her stopper det ikke, fortæller Annette Hartvig Larsen.

"Vi skal have sådan et tilbud i alle landsdele. Det er sådan set en af de oprindelige grundtanker i Aarstiderne, at vi skal fungere som den platform, hvorfra lokale fødevareproducenter kan sælge deres varer, så de kan koncentrere sig om det, de er så gode til - nemlig at producere gode fødevarer," siger hun og tilføjer, at man for øjeblikket er i gang med at forhandle med økologiske producenter i andre landsdele.

Siden stiftelsen i 1999 er det næsten kun gået frem for internetbutikken, og senest er den hollandske kapitalfond Triodos Organic Growth Fund efter måneders forberedelser kommet ind i Aarstiderne med et køb af 20 pct. af selskabet i starten af 2014. Beløbet, som fonden har lagt, er ikke blevet offentliggjort.

BRANCHENYT
Læs også