Magnus Kjøller yder førstehjælp til CM Network

It-iværksætteren Magnus Kjøller er i gang med at genstarte sin pengemaskine.

Magnus Kjøller har tjent mange penge på sine forretninger i CM Network. Men 2013 blev ikke noget godt år for nordjyden. Foto: Sisse Dupont Magnus Kjøller har tjent mange penge på sine forretninger i CM Network. Men 2013 blev ikke noget godt år for nordjyden. Foto: Sisse Dupont Magnus Kjøller har tjent mange penge på sine forretninger i CM Network. Men 2013 blev ikke noget godt år for nordjyden. Foto: Sisse Dupont

Over en årrække lykkedes det for den nordjyske iværksætter Magnus Kjøller at opbygge sin it-virksomhed CM Network til at blive en velindbringende pengemaskine.

Både i 2011 og 2012 leverede selskabet, der blandt andet bygger på et internetbaseret pointsystem, regnskabsbrag med omtrent 30 mio. kr. i overskud før skat.

Vildt ubehageligt

I 2013 kunne CM Network dog ikke holde dampen oppe og et forventet overskud på 7 mio. kr. blev pludselig til et underskud på 2 mio. kr. Det gjorde ondt på 30-årige Magnus Kjøller, der stiftede selskabet som 13-årig.

Mange i iværksættermiljøet tør ikke tale om fiaskoerne, men jeg tror, at det er lige så vigtigt at tale om dem, som det er at tale om succeserne.

Magnus Kjøller, ejer af CM Network

"Det er vildt ubehageligt at se, at man bløder. Det er mit barn, der er kommet til skade. Så må man yde førstehælp," fortæller han til epn.dk.

CM Network står bag hjemmesider som pointshop.dk, hvor man ved eksempelvis at svare på spørgeskemaer eller deltage i konkurrencer optjener point, som man kan indløse til forskellige former for produkter.

Lamborghini og stor villa

Det har 8 mio. brugere valgt at kaste sig over, og det koncept har indtil 2013 gjort Magnus Kjøller til en rig mand med Lamborghini, stor villa og tidligere også eget ishockeyhold.

Undervejs blev ambitionerne med CM Network dog større, end forretningskonceptet kunne bære. Magnus Kjøller gearede op med mange ansatte, og en ny direktør blev kørt i stilling, så ejeren selv kunne trække sig tilbage fra den daglige drift og koncentrere sig om iværksætteriet, som han i egen optik er bedst til.

Farvel til 35 medarbejdere

Men ifølge Magnus Kjøller steg omkostningerne i CM Network meget, og da omsætningen tilsvarende dykkede, kunne selskabet ikke længere opretholde en positiv bundlinje.

"Derfor iværksatte vi en downsize, hvor vi måtte sige farvel til 35 medarbejdere (75 pct., red.), og det har haft den effekt, vi gerne ville have. Vi er et sundt firma igen," fortæller Magnus Kjøller.

Regnskabet for 2013 er endnu ikke offentliggjort, men det ventes inden for de nærmeste uger.

Satte overliggeren for højt

Uanset hvad det viser, er Magnus Kjøller dog ikke i tvivl om, at ambitionerne var for store i CM Network.

"Vi satsede stort og satte overliggeren højt. Det er jeg stor tilhænger af, men nogle gange går det bare ikke. Det er ikke succeshistorier og glitterpapir det hele," siger han.

Nordjyden, der oprindeligt er fra Bornholm, var bosiddende i Dubai i forbindelse med en selvvalgt udstationering, da det stod klart, at der var brug for en turnaround.

Forsøgte at sælge

Umiddelbart var det planen, at selskabet skulle sælges. Det lykkedes faktisk i januar at nå til enighed med en udenlandsk mangemilliardær om en aftale, der faldt endegyldigt på plads i april. Magnus Kjøller ønsker hverken at oplyse prisen på selskabet eller køberens navn, men det står i dag klart, at handlen aldrig blev til noget.

Blå bog

Magnus Kjøller

• 30 år.

• Bor i Aalborg.

• Født og opvokset på Bornholm og i Aalborg.

• 2002: Stifter, ejer og direktør for CM Network A/S.

• 2006: Uddannet datamatiker fra Nordjyllands Erhvervsakademi.

• 2006: Stifter PointShop A/S.

• 2008: Stifter Magnus Kjøller Holding ApS, PointBlog A/S og Forbrugerpost ApS.

• 2010: Stifter Random ApS.

• 2011: Stifter Magnus Kjøller A/S og PointTrade A/S.

Overdragelsen skulle ske den 1. maj, champagnen var lagt på køl, men køberen trak sig i løbet af maj med den forklaring, at man ikke kunne skaffe midlerne til at overtage CM Network.

Tør tale om fiaskoerne

I et indlæg på sin blog fortæller den nordjyske virksomhedsejer ganske usædvanligt om det mislykkede salg.

"Jeg ønsker også at fortælle, når det går dårligt. Mange i iværksættermiljøet tør ikke tale om fiaskoerne, men jeg tror, at det er lige så vigtigt at tale om dem, som det er at tale om succeserne," siger Magnus Kjøller.

I stedet for at afhænde virksomheden har han skruet ned for blusset, han er selv tilbage bag rorpinden, og i løbet af en måneds tid er det ambitionen, at et nyt koncept skal lanceres.

På vej med opdatering

Hvad det går ud på, vil han dog ikke fortælle om.

"Den faldende omsætning kommer af, at vi ikke har fornyet os i lang tid. Derfor arbejder vi på en opdatering, som vi forhåbentlig snart kan løfte sløret for. Målet med selskabet er, at vi gerne vil hjælpe vores brugere til at få gratis ting. Det er i den ånd, vi fortsætter," fortæller han.

Tvivlsom markedsføring

CM Networks forretningskoncepter har tidligere været genstand for en del kritik i blandt andet DR's forbrugerprogram Kontant, ligesom Forbrugerombudsmanden har kørt sager mod selskabet på grund af problematisk markedsføring. Selskabet Pointdeal har blandt andet i den forbindelse betalt en bøde på 60.000 kr. efter en dom ved Retten i Aalborg for vildledende markedsføring.

De negative historier er dog ikke en forklaring på hovedselskabets nedtur.

"Vi har mange brugere, og så vil der altid være nogle utilfredse i mellem. Men det er ikke noget, der har været den direkte årsag til de her nedskæringer," fortæller Magnus Kjøller.

BRANCHENYT
Læs også