København får ikke lavpristerminal

Østre Landsret har afvist en sag, som folk bag en ny lavpristerminal havde anlagt mod staten.

Der bliver ikke tale om en ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn.  Foto: Colourbox

Investorer og flypassagererne må se langt efter en ny lavpristerminal, Terminal A, ved Københavns Lufthavn.

Fakta

Østre Landsret har afvist at tage stilling til en stævning fra Terminal A af Transportministeriet og Trafikstyrelsen. Se her, hvad Terminal A er.

  • Investorgruppen Airport Terminal A ApS ønsker at opføre en ny passagerterminal i Kastrup Lufthavn. Terminalen er tænkt som en konkurrent til Københavns Lufthavne A/S' passagerterminaler i lufthavnen.
  • Det fremgår af investorgruppens hjemmeside (www.airportterminals.dk), at Terminal A som grundprincip er tænkt som en terminal til lavpris- og charterpassagerer.
  • Passagererne skal køres i bus fra terminalen til deres fly, og de skal gå om bord via trapper. Der skal være mulighed for at parkere lige ved terminalen.
  • Det fremgår endvidere, at investorgruppens vision er en effektiv og billig terminal. Som hovedregel må der maksimalt gå 20 minutter, fra at passageren ankommer til terminalen, til passageren er klar til at gå om bord i den bus, der transporterer passageren til flyet.
  • Bestyrelsesformand i selskabet er den tidligere konservative transportminister Flemming Hansen.
  • Direktør er Mogens Kornbo, tidligere underdirektør i København Lufthavn.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Østre Landsret valgte onsdag at afvise en sag anlagt af folkene bag terminalen mod staten. Det oplyser landsretten til Ritzau.

Det var en gruppe investorer blandt andet med den tidligere konservative transportminister Flemming Hansen i spidsen som bestyrelsesformand, der har forsøgt at stable en lavpristerminal på benene.

Nægtet at leje jord ud

Folkene bag Terminal A gik efter at bryde med Københavns Lufthavns "årelange monopol og skabe konkurrence til gavn for passagerer, luftfartsselskaber og regionen", skriver selskabet på sin hjemmeside.

Den nye lavpristerminal skulle give kunderne adgang til billigere flybilletter.

Og havde man allerede i 2008 fået grønt lys, ville der have stået en lavpristerminal klar i 2010. Men Københavns Lufthavn har siden 2008 nægtet Terminal A at leje et stykke ubenyttet jord i lufthavnens sydøstlige hjørne ud mod Øresund.

Transportminister opfordret til regelændring

Terminal A indgav i september 2008 en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Og ifølge folkene bag lavpristerminalen nåede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen frem til, at afslaget om udlejning af en ledig grund var misbrug af en dominerende stilling i strid med konkurrenceloven.

Konkurrencerådet har tidligere opfordret daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til at ændre luftfartsreglerne, så der kan åbnes for en ny konkurrerende terminal i lufthavnen.

Men det blev afvist af ministeren dengang, blandt andet med begrundelsen om at Københavns Lufthavn i forvejen var udsat for hård konkurrence.

Den danske stat ejer 39,2 procent af aktierne i Københavns Lufthavn.

BRANCHENYT
Læs også