DSB: Vi kører kun med tog der kan bremse

DSB forsikrer, at det er sikkert at køre med IC4, og der tages hånd om togets bremseproblemer.

DSB's passagerer har ingen grund til bange anelser, før de sætter sig til rette i et IC4-tog.

Det forsikrer selskabets sikkerhedschef, Lars Nordahl Lemvigh, efter Havarikommissionen har konkluderet, at toget også har haft bremseproblemer ved lave hastigheder.

- Vi sender ikke nogen tog ud at køre, uden at de kan bremse, fastslår han over for Ritzau.

Sikkerhedschefen vedkender sig, at IC4 har et problem med opbremsning ved lave hastigheder på glatte skinner, men han forklarer, at selskabet er i færd med at håndtere dem.

- Både du, jeg og formentlig størstedelen af Danmark ved, at IC4 ikke er nogen lykkelig historie. Det har vist sig at være et besværligt tog, og i takt med at vi sætter det i drift, så giver det også nogle udfordringer. Og det er nogle gange et skridt frem og to tilbage, konstaterer Lars Nordahl Lemvigh.

42 test kunne ikke genskabe problem

DSB vil tage Havarikommissionens rapport til efterretning, men sikkerhedschefen mener ikke, at man kan sidestille det undersøgte sammenstød, som skete under sammenkoblingen af to tog på Esbjerg station, med de hændelser fra efteråret 2011, hvor to tog kørte forbi røde stopsignaler og udløste et midlertidig kørselsforbud for togtypen.

- Marslev-hændelsen skete tilbage i 2011, og efterfølgende fandt vi en rørføringsfejl i bremsesystemet, som blev ændret. Siden er der lavet 42 forskellige bremsetest, og man har ikke kunnet genskabe den situation, man så dengang. påpeger Lars Nordahl Lemvigh.

Men chefen for Havarikommissionens Jernbaneenhed, Bo Haaning, kan se adskillige lighedspunkter mellem hændelserne.

- Der er en manglende registrering af den distance, toget har kørt, unøjagtig registrering af hastigheden, vedvarende hjulblokering og problemet kommer uventet for lokomotivføreren, som ikke tidligere har fået meldinger om glatte skinner, påpeger han over for Ritzau.

Kun ved lav hastighed

Kommissionen opfordrer Trafikstyrelsen til at sikre, at IC4 bremser forudsigeligt under alle forhold, som kan forventes i daglig drift.

Men Bo Haaning er enig med Lars Nordahl Lemvigh i, at man som passager ikke skal være bekymret for bremseproblemerne.

- Det vil kunne ske, men det er under en lavere hastighed, og dermed er både konsekvensen og risikoen lille. Så jeg ville ikke være bekymret for at køre med IC4 på grund af det her, konstaterer han.

BRANCHENYT
Læs også