Bilka indfører MobilePay

Danske Bank og Dansk Supermarked er gået sammen om mobil betaling.

Man kan maksimalt sende 1.500 kr. pr dag og gennemføre ind- og udbetalinger på op til 50.000 kr. pr. kalenderår med Danske Banks MobilePay. Pressefoto: Danske Bank

Dansk Supermarked, der står bag detailkæderne Bilka, Føtex, Netto og varehusene Salling, har indledt et samarbejde med Danske Bank, der gør det muligt for kaffetørstige kunder i Bilka og Salling at bruge smartphonen til betaling.

Fra torsdag er det muligt, i det spæde, at bruge Danske Banks populære app, MobilePay, i Starbucks-kaffebarerne i Bilka og Salling. Alle kan, uanset hvilken bank, de har, benytte sig af muligheden.

Fakta
  • MobilePay Business er en betalingsløsning, der gør det muligt for erhvervsdrivende at modtage penge uden at benytte kortterminaler.
  • Løsningen er tilgængelig for alle danske erhvervsdrivende, også snart til onlinehandel.
  • Den erhvervsdrivende oprettes med en konto. Derpå kan MobilePay Business app'en gratis hentes og aktiveres.

Men det er kun det første spæde skridt. For samarbejdet har også mere langsigtede perspektiver.

"Vi begynder i det små og gør os erfaringer og lytter til kunderne undervejs. Mobilbetaling udvikler sig med lynets hast, og på sigt er der ingen tvivl om, at mobiltelefonen bliver central i betalingen både i vores fysiske butikker og online," forklarer Jørgen Klüwer, e-commercedirektør i Dansk Supermarked.

Ingen tid at spilde

Ifølge Dansk Supermarked er der en god grund til, at man i første omgang kun kan betale for kaffen med mobilen. For udviklingen inden for mobil betaling går så stærkt, at man hellere vil i gang med at afprøve mulighederne, frem for at bruge lang tid på analyse og udvikling, som det ellers er kutyme for store it-projekter i både banker og detailkhandlen.

Danske Bank forventer, at mindst 2.000 erhvervsdrivende vil kunne tilbyde MobilePay-betaling inden årets udgang. Samarbejdet med Dansk Supermarked er det første med en større detailkæde.

Skal nå til kassen

Det er intentionen, at kunderne i såvel Bilka, Føtex, Netto som Salling skal kunne betale med mobilen ved kasselinjen. I øjeblikket vurderer man forskellige løsninger, der skal forenkle betalingen.

Kim Fuglsang Kristoffersen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank:

"Nogle har været skeptiske over for mobilbetaling i større butikker. Vi er ret sikre på, at hele detailhandlen om få år har indført mobilbetaling med adskillige tilkoblede intelligente muligheder. Det kommer til at gå hånd i hånd med Dankortet, som fortsat vil være en central del af betalingsmønstret herhjemme."

BRANCHENYT
Læs også