Kameragiganten Gopro går efter børsnotering

Gopro, som producerer sportskameraer, har denne uge søgt om at blive børsnoteret.

Gopros små kameraer er  populære blandt sportsfolk, særligt udøvere af ekstremsport, hvor deres bedrifter fra tæt hold kan foreviges i HD-kvalitet. Foto: Gregory Bull/AP

Virksomheden forventer at rejse op mod 427 mio. dollar, svarende til 2,4 mia. kr. Det skriver Financial Times.

Gopro har de seneste år oplevet en imponerende vækstrate. Alene i 2013 solgte virksomheden 3,8 mio. kameraer, hvilket udgjorde en næsten fordoblet omsætning på 986 mio. dollar svarende til 5,4 mia. kr. Fremtidsudsigterne ser lige så lyse ud, hvorfor en snarlig børsnotering ventes at rejse op mod 427 mio. dollar. Virksomheden vil sælge aktier á 21 til 24 dollar stykket og forventer, at den samlede markedsværdi vil blive vurderet til omkring 3 mia. dollar, svarende til 16,5 mia. kr.

- Når man har et så velkendt brand med imponerende omsætning og overskud, er der gode chancer for at leve op til de kræsne investorers krav. Især når priser er rimelig, siger Tett Wallace fra analysebureauet Triton Research til Financial Times.

Et smalt fundament

Kameraproducenten har dog en svaghed i form af en smal produktportefølje, hvilket gør selskabet mere følsom over for udsving i efterspørgslen på det ene produkt virksomheden er centreret omkring. Det problem har virksomheden forsøgt at imødekomme ved at positionere sig som en ny slags medievirksomhed med millioner af abonnenter og følgere på de sociale medier, hvor fremtidig forretning skal finde sted.

Det forventes, at JPMorgan, Citigroup og Barclays skal lede børsprocessen.

Læs også
Top job