TDC giver aviser, tv og musik for 100 kr.

TDC håber på at skabe en mindre revolution i telebranchen med sit nye produkt Telmore Play.

TDC vil lave en mindre revolution i telebranchen.  Pressefoto: TDC

Telmore Play, der som navnet antyder bliver en del af Telmore-brandet, vil indeholde fri tale, SMS og 5 Gb data. Der ud over vil det indeholde adgang til abonnementer til blandt andet HBO, TV2 Play, Telmore Musik, Politiken, Ekstra Bladet og e-bogstjenesten Mofibo. Den månedlige pris vil ligge på 249 kr.

- Telmore skal følge en megatrend i markedet inden for den måde, folk bruger deres telefoner på. Vi bygger et nyt marked med dette her produkt. Kunder er mere interesserede i, hvad de kan bruge deres abonnement til, end selve abonnementet. Så vi lægger nu en masse indhold ind, siger direktør for Privat-divisionen hos TDC, Johan Kirstein Brammer, til Ritzau Finans.

Ikke som de andre

Med det nye produkt forventer Kirstein Brammer, at Telmore vil kunne tilbyde kunderne noget, de ikke kan få andre steder, da fokus ligger uden for antallet af minutters tale og mængden af data.

- Det er et produkt, der skiller sig voldsomt ud og det differentierer Telmore voldsomt i forhold til hele markedet, siger direktøren.

Telmore Plays målgruppe er meget bred, og det afspejles også i de mange forskellige typer indhold, der er inkluderet i pakken. Det afspejles samtidig i forventningerne til det nye produkt.

- Der er rigtigt mange danskere på tværs af alder, familiær situation og indtægt, der bruger en masse indhold. Så abonnementet er for alle dem, der er parate til det. Det henvender sig til hele Danmark, og vi har store forventninger til, at det rent faktisk får fat i hele Danmark, siger Johan Kirstein Brammer.

Play skal få kunderne til at blive i biksen

Tjenester som HBO eller Telmore Musik vil samtidig øge kundernes loyalitet overfor Telmores brand, vurderer direktøren. Det er afgørende, da mobilkunder er notorisk illoyale. Eksempelvis havde TDC i Privat en årlig afgang, churn, på 28,2 pct. blandt sine mobilkunder.

Det er blevet mindsket i andre TDC-brands ved blandt andet at knytte mobilabonnementer til tv- og internetabonnementer og det er håbet, at Telmore Play skal have samme effekt.

- Vi kan se, at når folk aktiverer de tjenester, der er med i deres abonnementer, så har det en loyalitetsskabende effekt. Det ved vi fra TDC Play og musiktjenesten i Yousee. Når folk bruger de tjenester, der er med i deres abonnementer, så bliver de glade og loyale kunder, der bliver ambassadører for deres produkt, siger Johan Kirstein Brammer og fortsætter:

- Det er helt klart en del af regnestykket og delvist derfor, at vi kan tilbyde det til den pris, vi gør.

Han anerkender dog, at det bliver en stor opgave rent faktisk at få kunderne til at aktivere alt det indhold, der hører med i deres Telmore Play abonnement. Ikke mindst da kunderne skal oprette en stribe brugernavne og kodeord til de forskellige tjenester.

Aftale holder prispunktet lavt

Telmore Play kommer til at koste 249 kr. om måneden og lægger sig dermed i den dyre ende i forhold til markedet for traditionelle abonnementer. Til sammenligning koster et abonnement hos COOP Mobil med samme mængde data 169 kr. ifølge telepristjek.dk mens prisen hos bibob er 178 kr.

Men ud over data og tale får kunderne altså blandt andet adgang til eksempelvis HBO Nordic, der står i 79 kr. per måned og TV2 Play, der koster op til 119 kr. om måneden.

- Vi har lavet nogle rigtigt gode aftaler med udbyderne, der gør, at vi kan tilbyde en meget favorabel pris, og det er jeg meget stolt af. Mere kan jeg ikke sige, fortæller Kirstein Brammer om, hvad TDC betaler til udbyderne af det indhold, der skal holde på kunderne.

Det har da også været afgørende, at holde prisen lav på indholdet, så man kunne presse så meget indhold ind som muligt uden at ramme en månedlig pris, der skræmmer forbrugerne væk.

- Det er meget drevet af indholdet, og det sætter en grænse for, hvor billigt det kan blive. Jeg mener, vi har sat et prispunkt, hvor folk kan se, at de får et rigtigt godt mobilabonnement og samtidig kan se, at de får utroligt meget indhold med billigt. Det er et prispunkt, der gør, at vi tror, vi kan få rigtigt mange kunder ind i produktet, siger direktøren.

Play skal skæppe i kassen

Ud over at holde på kunderne forventer Johan Kirstein Brammer, at det nye koncept vil øge Telmores indtjening per kunde, den såkaldte ARPU - Average Revenue Per Customer.

TDC oplyser ikke om ARPU for specifikke brands, men direktøren indikerer alligevel, at en stor penetration af Play vil hjælpe på det vigtige nøgletal hos Telmore.

- Telmore ligger omkring Privat-divisionens gennemsnitlige ARPU, og dette her produkt vil have en positiv effekt på ARPU for Telmore, siger Johan Kirstein Brammer.

ARPU for TDC Privat lå i første kvartal 2014 på 116 kr. og for hele 2013 gennemsnitligt på 117 kr.

Frygter ikke konkurrencen

ARPU er faldet markant de seneste år grundet en hård priskrig på det danske mobilmarked. Det har teleselskaberne prøvet at ændre på ved at putte andre tjenester ind i deres telepakker. Johan Kirstein Brammer frygter dog ikke, at TDC med Telmore Play nu bare har skabt en ny standard, der skal priskonkurreres på.

- Der er altid risiko for konkurrence, men jeg vurderer, at vi flytter Telmore ind i et område, hvor der ikke er konkurrence i dag. Er der nogen, der vil kopiere produktet og konkurrere, så står det dem frit for. Men jeg mener, at vi har en position med dette her produkt, der giver os et godt forspring, siger Johan Kirstein Brammer.

Et andet håb for branchen har været, at de netop udrullede 4G-netværk og forbrugernes fortsat større forbrug af data, vil kunne genere større omsætning per bruger via betaling for data og retfærdiggøre de investeringer, der er kastet i netværkene.

Et abonnement med billig adgang til indhold og en solid mængde data kompromitterer ikke den plan, vurderer direktøren.

- Jeg synes faktisk, det er et skridt på den rejse. Jeg tror en stor del af det, der skal til, for at tjene penge på vores mobile netværk, består i at aktivere kunderne. Det understøtter dette her og jeg mener, at dette her er første skridt for at skabe mere afkast på netværket, afslutter Johan Kirstein Brammer.

Telmore Play lanceres snarligt og en større reklamekampagne starter mandag.

Læs også
Top job