171 private bilkøbere har valgt en elbil

Elbiler er efterspurgte som lejebiler, og nu er der ved at være et brugtmarked.

Nissan Leaf er den mest populære elbil i Danmark. Foto: JP

Politikerne er vilde med dem, når den grønne profil skal skærpes.

Men de private bilkøbere er stadig yderst forbeholdne. Det lyder da spændende med en elbil, men kun et fåtal af bilkøbere har lyst til at være blandt de første.

Trods afgiftsfritagelsen er det fortsat svært at sælge elbiler i Danmark. I de første fem måneder af 2014 er der blevet indregistreret 491 elbiler, og af dem er 171 blevet købt af private bilkøbere. Resten af bilerne er blevet solgt til kommuner og virksomheder.

Nissan og Tesla

To bilmærker skiller sig foeløbig ud, når det gælder salg af elbiler i Danmark. Nissan topper listen med et salg på 203 biler, og det skyldes først og fremmest en aftale med udlejningsselskabet Avis om at levere 400 Nissan Leaf.

Det andet mærke er Tesla, der har solgt 158 biler, hvoraf de 112 er købt af private. Dermed har Tesla faktisk opnået en dominerende rolle, når det gælder luksusbiler i Danmark.

Volkswagen og Renault har solgt henholdsvis 69 og 50 elbiler i årets første fem måneder.

Folk er mere positive

"Der er stadig ikke "hul igennem", når det gælder elbilerne. Men folk er alligevel blevet mere positive over for elbilerne, og de vil gerne høre om dem. Samtidig fortæller Avis, at der er stor interesse for at leje elbilerne. På den måde kan kunderne teste en elbil for en kortere periode og få svar på, om en elbil passer til deres kørselsbehov," fortæller Ann Strøby, der er PR-manager for Nissan i Danmark.

Hun håber, at politikerne vil lade sig inspirere af Norge, der er blevet det største marked for elbiler. Det skyldes bl.a. halv beskatning af elbiler som firmabiler, gratis parkering og ret til at benyttet de særlige busbaner, så bilisterne i en elbil rent faktisk kan komme hurtigere frem.

På venteliste hos Avis

Hos Avis fortæller den administrerende direktør, Kasper Gjedsted, at der har været overraskende stor efterspørgsel på Nissan Leaf-bilerne.

"Vi har foreløbig fået leveret godt 150 af de 400 biler, og de er udsolgt på nuværende tidspunkt, så der lige nu er venteliste på elbilerne," fortæller Kasper Gjedsted.

Han tilføjer, at der er tre kundegrupper. Det er kommuner og regioner, private virksomheder og pendlere.

"De fleste kommuner og regioner har lejet bilerne for to år, men der er også nogle kommuner, som har valgt at prøve bilerne i 2-3 måneder. Så kan medarbejdere prøve bilerne, inden man eventuelt beslutter sig for et længere lejemål. Virksomhederne lejer også bilerne for to år," siger Kasper Gjedsted.

Penge vigtigere end miljø

Pendlerne er især mennesker, der har arbejde i København og Aarhus.

"En elbil er en typisk pendlerbil og ofte bil nummer to i familien. De er især efterspurgt omkring København og Aarhus, fordi der er særlige p-pladser for elbiler," tilføjer Kasper Gjedsted.

Han fortæller samtidig, at kunderne efter hans mening nu vægter økonomi højere end miljø, når det gælder elbilerne.

"Det må ikke være dyrere at "køre grønt". Nu vælger kunderne en elbil, fordi den er billigere i drift og mere komfortabel end en traditionel bil," siger Kasper Gjedsted.

Brugtmarked på vej

I begyndelsen af april rundede antallet af elbiler i Danmark de 2.000.

Derfor er der nu også ved at være et marked for brugte elbiler.

"Der er faktisk allerede et marked, fordi nogle af Renault Fluence og Zoe-modeller samt Nissans første Leaf-model har været på markedet i nogle år. Forhandlere fortæller også, at de nu får forespørgsler på brugte elbiler. Derfor har vi også selv besluttet at åbne en handelsplads for elbiler i løbet af nogle måneder," fortæller Jan Lang, der er analytiker hos bilhandelspladsen Bilbasen.dk.

Men det åbne spørgsmål er stadig, hvad en brugt elbil vil være værd.

"For en bil som Nissan Leaf vil der stort set være tale om normale markedsvilkår for brugte biler. Men hvordan skal man prissætte en brugt Tesla? Der er ingen tvivl om, at der vil være mange købere til sådan en bil," tilføjer Jan Lang.

Samtidig tilføjer han, at de fremtidige afgiftsforhold vil være fuldstændig afgørende for salget af elbiler. De er fritaget for registreringsafgift frem til udgangen af 2015. Hvordan det vil se ud fra 2016, afhænger af politikerne.

Læs også
Top job