Det irriterer os mest i supermarkedet

Fejl på bonen er noget af det, der irriterer danskerne mest ved de daglige indkøb.

Arkivfoto: Jan Dagø

Udsolgte varer, ufordelagtige tilbud og fejl på bonen. Det er de tre ting, som irriterer danskerne mest, når de handler i supermarkedet.

Det skriver Søndagsavisen.

I en undersøgelse, som Yougov har foretaget for Søndagsavisen, har danskerne svaret på, hvad der irriterer dem mest, når de køber ind. Rod i butikken, for få åbne kasser og dårlig skiltning, går også danskerne på.

Udsolgt er irriterende

Undersøgelsen overrasker ikke Camilla Birch, ekspert i forbrugertendenser og partner i konsulentfirmaet Birch&Birch.

"Udsolgte varer er irriterende, fordi butikken ikke leverer på sit grundlæggende løfte til kunderne. Vi forventer, at varerne er på hylderne, og derfor bliver det særligt irriterende, når vi går forgæves," forklarer Camilla Birch.

Minibesparelser, nej tak!

Det er også irriterende, at se et tilbudsskilt, hvor du kan spare 50 øre på at købe to varer til 50 kroner stykket.

"Det giver en fornemmelse af, at butikken er ude på at snyde en. Supermarkedet overtræder tillidspagten med kunden, som så begynder at spekulere over, hvor butikken ellers ville kunne finde på at snyde," forklarer Camilla Birch.

Søndagsavisen bringer en liste over hvad der er mest irriterende for kunderne i hver af de otte største supermarkeder i landet. I Netto, for eksempel, er det udsolgte varer, der topper listen, hvor det er de dårlige tilbud, der irriterer mest i Føtex.

BRANCHENYT
Læs også