Nye bilafgifter kan være på vej

Flere politikere erklærer sig parate til en reform af de danske bilafgifter.

De populære mikrobiler bliver kritiseret for at være for usikre i crashtests.

De danske bilafgifter skal indrettes, så de tilgodeser sikkerhed og miljø.

Sådan lyder det fra bl.a. skatteministeren og Dansk Folkeparti.

Det skriver Berlingske.

Usikre mikrobiler hitter

De senere år har mikrobiler haft en gylden æra herhjemme, da de danske bilafgifter tilgodeser denne biltype.

Hvis den høje afgiftssat blev sænket, så der kun var én sats på 105 pct., ville det give staten et ekstraprovenu på cirka 900 mio. kr. Det understreger, at afgiften i dag er så høj, at staten taber penge på det

Otto Brøns-Petersen, Analysechef hos Cepos

De små biler er dog blevet kritiseret for at være for usikre. Selvom det er muligt at købe ekstra sikkerhedsudstyr til bilerne, frygter eksperter, at danskerne vil droppe det vigtige udstyr på grund af prisen.

"Desværre betyder det høje danske afgiftsniveau, at vi næppe skal forvente at se dette ekstraudstyr i større stil i Danmark," sagde Søren W. Rasmussen, der er motorteknisk redaktør for bilistorganisationen FDM's medlemsblad Motor i sidste måned til Jyllands-Posten.

Det lave sikkerhedsniveau i mikrobilerne har fået kritikere til at argumentere for en reform af de danske bilafgifter.

Og det er der umiddelbart politisk opbakning til.

Attraktivt at vælge miljørigtigt

Skatteminister Morten Østergaard lover ikke en generel sænkning af de danske bilafgifter, men snarere en omlægning.

"Det er regeringens ambition at gennemføre en provenuneutral omlægning af afgifterne på personbiler. Vi har det ønske, at det skal være mere attraktivt for danskerne at vælge en miljøvenlig og energirigtig bil. Jeg lytter naturligvis gerne til andre relevante hensyn, der bør indgå i overvejelserne," siger Morten Østergaard til Berlingske.

Ifølge De Konservatives Brian Mikkelsen er det "et gigantisk problem, at Danmark har en alt for gammel vognpark."

De andre borgerlige partier stiller sig også klar til at kigge på en reform af bilafgifterne.

Gevinst ved lav afgift

Den liberale tænketank Cepos lavede tidligere i år en analyse af de danske bilafgifter.

Her fremgik det, at det ikke bare ville være en god forretning for de danske billister med lavere afgifter, men også en god forretning for statskassen.

"Hvis den høje afgiftssat blev sænket, så der kun var én sats på 105 pct., ville det give staten et ekstraprovenu på cirka 900 mio. kr. Det understreger, at afgiften i dag er så høj, at staten taber penge på det," sagde Otto Brøns-Petersen, der er analysechef hos Cepos, dengang til Jyllands-Posten.

BRANCHENYT
Læs også