Babe-blogger vinder over kæmpebryggeri

Verdens største bryggeri afslører nu ingredienserne i den populære øl Budweiser.

Budweiser er bl.a. populær i Asien. Foto: AP

En amerikansk madblogger, der kalder sig Food Babe, startede tidligere på ugen en underskriftsindsamling for at få SABMiller til at afsløre indholdet i den populære amerikanske øl Budweiser.

Underskriftsindsamlingen nåede kun at være aktiv i 24 timer, før bryggerigiganten gik med til at afsløre ingredienserne i øllen.

Det skriver Financial Times.

Bloggeren havde undret sig over, hvad der egentlig var i hendes mands foretrukne øl.

Det skyldtes bl.a., at hun havde læst om, hvilke ingredienser, der er tilladt at komme i øl, eksempelvis fiskeblære.

Subway droppede yogamåtte

Det er langt fra første gang, at Food Babe, der også går under navnet Vani Hari, har fået en stor virksomhed til at gøre, som hun siger.

I de tre år hun har blogget, har Vani Hari bl.a. fået Subway til at droppe en ingrediens i fastfoodkædens brød.

Ingrediensen eller kemikaliet blev også brugt i yogamåtter, og det mente Vani Hari ikke hørte hjemme i en sandwich.

Sociale mediers magt

Den succesfulde underskriftsindsamling og de adskillige andre succeser, Vani Hari har bag sig, understreger den magt, de sociale medier har bragt med sig, lyder det fra en professor.

"Det er af stigende vigtighed for virksomheder, der opererer i fødevaresektoren, at tage bestik af sociale lobbygrupper, fordi de er så magtfulde, og fordi information i dag spredes som en steppeild," siger professor Paul Berryman, der er ekspert i fødevarevidenskab, til Financial Times.

Underskriftsindsamlingen nåede kun at få 44.000 underskrifter, før bryggeriet SABMiller gik med til at sætte indholdsfortegnelse på den amerikanske øl.

BRANCHENYT
Læs også