Flypassagerer kan være på vej gennem lydmuren

Fra Bruxelles til Sydney på 4 timer og 40 minutter?

Siden det seneste kommercielle overlydsfly, den legendariske Concorde, blev taget ud af drift i november 2003, så har verden accelereret på alle leder og kanter på nær én.

Luftfartsselskaberne har i stedet for at øge hastigheden på ruteflyene fokuseret på at reducere omkostningerne ved at idriftsætte større fly proppet med flere mennesker. Det skriver Bloomberg News.

Forbudt over land

Overlydsfly har det problem, at de larmer mere end normalt, når de gennembryder lydmuren også kaldet Mach 1, hvilket sker ved cirka 1.200 kilometer i timen, idet der skabes en trykbølge som giver et højt drøn.

Af den grund forbød de amerikanske flyvemyndigheder i 1973 overlydsflyvninger over land, hvilket begrænsede den europæisk producerede Concordes rækkevidde i høj fart.

Det skrider langsomt fremad

For at overkomme disse begrænsninger arbejder de amerikanske flyproducenter Boeing og Lockheed Martin på en løsning, der dæmpe lydmur-braget, og Peter Coen fra NASA’s højhastighedsprojekt udtaler ifølge Bloomberg News, at man har nået et punkt, hvor en rolig og stille overlydsflyvning over land med passagerfly er mulig. Han tror dog ikke, at de vil være på vingerne før 2025.

Raketforskere hos britiske Reaction Engines har med succes testet en teknologi til en letvægtsmotor kaldet Sabre, der vil kunne drive et fly til fem gange lydens hastighed kaldet Mach 5. Med den hastighed vil man kunne flyve fra Bruxelles til Sydney på 4 timer og 40 minutter sammenlignet med over 21 timer i dag. Selskabet har for nylig sikret sig 60 mio. pund i støtte fra den britiske regering, men Reaction Engines’ ejer vurderer, at en kommerciel udbredelse fortsat er 15 år ude i fremtiden.

Flyet der var før tørstig

Concorden, der kunne nå en tophastighed på 2.172 kilometer i timen, blev sat i kommerciel drift i 1976 og blev taget ud af drift i 2003. Flyet, der havde sin jomfrutur i 1969, løb i 1970’erne ind i oliekrisen, hvilket betød at en række amerikanske luftfartsselskaber aflyste deres købsoptioner, hvorfor størstedelen af de 16 producerede fly blev drevet af British Airways og Air France.

BRANCHENYT
Læs også