Sydbank: Mærsk-afvisning koster mange penge

Det er store summer, Maersk Line går glip af med afvisningen af P3-samarbejdet.

Det er første reaktion fra analytiker Jacob Pedersen, efter at de kinesiske myndigheder har afvist den planlagte alliance mellem Mærsk-containerrederiet og CMA CGM samt MSC.

De tre rederier havde håbet at starte samarbejde i efteråret og deles om skibene på de store øst-vest-ruter mellem Asien, Europa og Nordamerika.

- Det er en meget negativ nyhed. Maersk Line havde regnet med omkostningsbesparelser på omkring 14 pct. på de berørte farter og 5-6 pct. samlet set, så det er rigtig mange penge, det kommer til at koste Mærsk i tabt indtjening, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Aktiemarkedet har også reageret kraftigt negativt, og omtrent en halv time efter nyheden ligger Mærsk B-aktien 6,2 pct. lavere i 13.170 kr.

- Det er en kraftig reaktion, men jeg skal også ind nu og justere mine estimater for, hvor meget Maersk Line vil tjene fremadrettet. Indtjeningen i de kommende år vil nok blive knap så prangende, siger Jacob Pedersen.

Selv om nyheden fjerner et stort potentiale for besparelser, er der dog en lille positiv faktor for det lyseblå rederi, påpeger Jacob Pedersen.

- Det er klart negativt for Mærsk, men det er endnu mere negativt for MSC og CMA CGM. Mærsk står et sted i dag, hvor man indtjeningsmæssigt kan leve med status quo. Det er der ikke mange andre i sektoren, der kan, siger Jacob Pedersen.

BRANCHENYT
Læs også