Vækstplan skal lokke tyske turister

Indholdet i vækstplanen vil skabe 500 job i turistbranchen, vurderer Dansk Erhverv.

Regeringen og Venstre har i vækstplanen rettet fokus mod at få flere tyske turister til Danmark. Foto: Ernst van Norde

Regeringens og Venstres vækstplan indeholder så meget godt nyt for dansk turisme, at Dansk Erhverv vurderer det til at skabe 500 nye arbejdspladser.

Fuld momsafløftning og flere penge til at tiltrække tyske turister har nemlig fået plads i vækstplanen. Initiativer, der skal forbedre konkurrenceevnen i den danske turistbrache.

"Den fulde momsafløftning på overnatning er vigtig for dansk møde- og erhvervsturisme. Det betyder, at vores hoteller og konferencecentre kommer mere på omgangshøjde med vores nærmeste konkurrenter i kampen om at tiltrække de højtforbrugende erhvervsturister. Dermed kan vi få flere møder og konferencer til Danmark, og det vil skabe vækst og arbejdspladser,” siger markedsdirektør Mette Feifer.

Styrker kystturismen

Hos brancheorganisationen Horesta hilser man også tiltagene velkommen. Hidtil har erhvervslivet kun haft mulighed for at afløfte 75 pct. af momsen, mens de udenlandske konkurrenter har haft 100 pct. momsafløftning.

"Kæmpe stor ros til regeringen og Venstre for at satse målrettet på at løfte forretningsturismen. Det er en klog vækstfremmende investering, som vil komme flere gange tilbage i form af øget omsætning, flere hundrede nye arbejdspladser og dermed indtægter til statskassen," siger Katia K. Østergaard, der er administrerende direktør i Horesta.

Væksplanens løfte om at rette fokus mod at tiltrække turister fra Tyskland vækker også rungende glæde i branchen. Det kan nemlig være med til at give et løft til den pressede danske kystturisme.

”Tyskland er det vigtigste marked for dansk turisme målt i både overnatninger og omsætning, så derfor er det godt med en håndsrækning til en styrket indsats på det tyske marked. Det vil forhåbentlig styrke dansk kystturisme, hvor 7 ud af 10 udenlandske gæster netop er tyske,” siger Mette Feifer.

Stadig høje energiafgifter

Et andet problem for dansk turismes konkurrenceevne har været de høje energiafgifter. Dem tager vækstplanen ikke hånd om, og det ærgrer Dansk Erhverv.

"Dansk turisme vil fortsat skulle kæmpe med nogle energiafgifter, som er langt højere end i vores nabolande, og som samtidig er langt højere end energiafgifterne for de danske produktionsvirksomheder – til trods for, at turisme jo også er et konkurrenceudsat eksporterhverv. Derfor havde vi gerne set en ligestilling af turismeerhvervet med andre eksporterhverv,” siger Mette Feifer.

BRANCHENYT
Læs også