3 millioner tomme sæder presser SAS

Armen er vredet om på ryggen og skal spare mere - og bruge flere penge.

Rickard Gustafson, koncernchef i SAS, begrunder flyselskabets tiltag på omkostningssiden og investeringen i deres kundetilbud, med en hårdt presset branche.  Foto: Lef R Jansson/AP

Flyselskaberne har haft så travlt med at øge deres sædekapacitet, herunder ikke mindst på SAS' hjemmemarked i Skandinavien, at balancen mellem udbud og efterspørgsel er skævvredet, billetpriserne faldet og behovet for yderligere sparetiltag igen er blevet aktuelt for SAS.

- Vi ser en enormt presset industri i hele Europa, hvor antallet af flysæder kraftigt overstiger antallet af passagerer, og det har presset branchen. Stort set alle operatører har haft en meget svært start på 2014, og det gør, at vi reagerer med yderligere tiltag på omkostningssiden og investering i vores kundetilbud, siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS, i et interview med Ritzau Finans.

3 millioner ledige sæder

Ifølge koncernchefen er kapaciteten for al trafik internt i Skandinavien, hvilket vil sige både til og fra Skandinavien samt internt i regionen, over de seneste 12 måneder steget med cirka 8 mio. sæder, mens passagerantallet kun er øget med næsten 5 mio. Det har skærpet konkurrencen.

Konsekvensen har været et meget hårdt marked fra Skandinavien til Europa. Ikke udelukkende lavprisselskaberne, men også mange af de mere traditionelle luftfartsselskaber som for eksempel Lufthansa, KLM, BA og andre har ifølge koncernchefen flyttet meget kapacitet til Skandinavien.

- Ser man på vores regnskab, kan man bestemt hævde, at de omkostninger, som vi sagde, vi ville levere på i vores omkostningsprogram fra november 2012, har vi leveret på, og fortsætter med at levere på. Det er indtægterne, som er faldet betydeligt hurtigere, end vi har kunnet forudsætte, forklarer Rickard Gustafson, der derfor nu lancerer nye tiltag på både udgifts- og indtægtssiden.

300 stillinger nedlægges

De tiltag, som SAS iværksatte i november 2012, er i det store og hele implementeret, og dermed er det tid til at gå ind i en ny fase, skriver SAS i sit halvårsregnskab. Heri varsler selskabet, at der skal implementeres en yderligere styrkelse af personalets effektivitet. Det involverer en reduktion af 300 fuldtidsstillinger i support, kommercielle funktioner, administration og management.

Desuden skal ground handling i Skandinavien strømlines, og basestrukturen for luftpersonalet i Norge optimeres. Alt dette skulle gerne give en positiv indtjeningseffekt på 1 mia. skr. i 2014/15.

- Ja, vi har identificeret et antal aktiviteter, som giver os 1 mia. skr. i yderligere besparelser ud over dem, som allerede er annonceret i 2015. Desuden sidder vi og konkretiserer besparelser, som vi regner med, at vi skal få fra 2016 og fremad, og dem vil vi vende tilbage til, siger Gustafson, der med henvisning til regnskabet estimerer, at de også ventes at være i størrelsesordenen 1 mia. skr.

Nye investeringer

Men der skal ikke kun skæres. Der skal også investeres i fremtiden. Tilbuddene til kunderne skal styrkes både på kortdistance- og langdistancenetværket, fortæller Rickard Gustafson.

SAS primære kundegruppe er folk, der flyver til, fra og internt i Skandinavien - kunder, som ifølge selskabet værdsætter en nemmere og mere tidsbesparende proces, når de skal rejse. Muligheden for at styrke tilbuddene til dem er styrket med den bedre omkostningsstruktur, som SAS har fået med de allerede indførte besparelser. SAS regner med at åbne 53 nye ruter i 2014, og selskabet nævner desuden en allerede gennemført forbedring af loyalitetsprogrammet Eurobonus i år.

Mere skal ske af sig selv

Selskabet investerer ifølge regnskabet 0,5 mia. skr. i en ny digital platform, som betyder et højere serviceniveau og mere automatisering, hvilket skulle styrke omsætningsmulighederne. SAS har fået flere medlemmer af Eurobonus siden opgraderingen i februar, og det giver samtidig en bedre mulighed for flere fordelagtige partnerskaber, som giver kunderne fordele og SAS omsætning.

Til efteråret 2015 planlægger SAS at åbne nye direkte ruter fra Olso og Stockholm til Nordamerika og Asien.

Konkurrencen er ifølge Rickard Gustafson også hård på de internationale ruter, men SAS oplever en stor efterspørgsel fra sine kunder på flere direkte linjer fra Skandinavien ud i verden. Det vil SAS gerne imødekomme og samtidig sikre, at selskabet er det naturlige valg for kunderne.

BRANCHENYT
Læs også