Dealsitet Bownty bliver Europas førende

Danske Bownty har opkøbt deres største europæiske konkurrent, det spanske Yunait.

Bownty er nu Europas førende dealsite.  Foto: Trendsonline

Efter handlen rammer man næsten 2 millioner brugere og bliver Europas førende oversigt over deals med mere end 500.000 solgte oplevelser om året.

Bownty, det tre år gamle danske dealsite, der samler alle de særligt gode deals og oplevelser på ét site, rettede i starten af 2014 fokus på en internationalisering efter at de havde nået kritisk brugermasse.

Samtidig med, at teamet udvidede Bownty-platformens kundebase og brugere uden for Danmark, kom tilbuddet om at opkøbe den spanske konkurrent Yunait.

Et venskabeligt opkøb

Opkøbet af spanske Yunait blev underskrevet og afsluttet i sidste uge. Medstifter og CEO Steffen W. Frølund fortæller, at de altid har kendt til spanske Yunait, og de to CEOs mødte hinanden første gang på en konference for år tilbage. Herfra startede de et mindre samarbejde, for at lette arbejdet på tværs af deres landegrænser, og med tiden blev det samarbejde større og større.

Da medstifter og CEO af Yunait, Pablo Elosua, begyndte at drømme om et nyt startup i New York, begyndte det spanske team at kigge efter mulige kandidater til et opkøb, og her var Bownty den nærliggende mulighed.

”Vores fælles viden vil gøre det muligt for os at kunne tilbyde vores snart 2 millioner brugere en bedre service. Vi vil fokusere på at være Europas førende ressource for lokale deals. Især Bownty´s succesfulde mobile strategi bliver en spændende tilføjelse til de sydeuropæiske markeder,” udtaler medstifter og adm. direktør Pablo Elosua.

Bag opkøbet er en fælles vision for sammenføringen af de to virksomheder under Bownty’s brand og platform, men opkøbet medfører også forretningsmæssige synergier i forhold til især en centralisering af administration og udviklingen af mobilsiden.

Overlegen dansk mobil strategi

Spanske Yunait, har siden opstarten i 2009 har kørt et næsten parallelt forløb med Bownty. De første år har de iværksættervirksomheder vokset meget parallelt til samme platform og størrelse, men alligevel er historien spillet helt anderledes ud for de to teams.

Bownty adskiller sig især ved, at de står stærkere på mobil- og appsiden. Spanske Yunait har end ikke haft en mobil strategi, hvorimod danske Bownty netop har satset på mobil og Steffen W. Frølund fortæller Trendsonline.dk, at deres konverteringsrate er 10 % fra klik til køb.

”Yunait’s brugere få adgang til samtlige deals på Bownty´s gratis app, der findes både til iPhone og Android. Over 50 % af Bownty´s deals på oplevelser bliver købt fra mobiltelefoner,”siger adm. direktør fra Bownty Steffen W. Frøkund.

Tilgængeligheden af den mobile salgskanal skal sikre at volumen vil stige på de sydeuropæiske markeder.

90 pct. færre omkostninger

Udover en succesfuld mobilside og en ny app, har Bownty også etableret deres daglige processer på en billig og effektiv måde, som f.eks. deres brug af online arbejdskraft. Bownty har langsomt testet deres koncept og platform fra en facebook testside til den platform fyldt med deals, som er produktet i dag.

Netop den tekniske opbygning af Bownty platformen var overlegen i forhold til Yunait-platformen, men også de interne processer hos den danske iværksættervirksomhed har vist sig at være effektive.

”De to virksomheder ligner hinanden så meget, at vores centralisering af administration forventes at skære 90 pct. af det spanske startups omkostninger,” fortæller adm. direktør Steffen W. Frølund Trendsonline.dk

Ved opkøbet af Yunait skæres flere omkostninger fra ved en centralisering af de to iværkvættervirksomheder. Alene medarbejderlønningerne vil være en stor post, da det danske team kan optage Yunait’s brugere og kunder uden at udvide sit team. Kun én medarbejder fra Yunait flytter med til København pr. 1. juli. Hertil indgår Yunait’s Pablo Elosua som partner i Bownty og som medlem af bestyrelsen.

Fremtidsvisioner om at fordoble salgstallene

Et opkøb vil altid medføre en risiko, men også dette skridt har en rolig CEO i førersædet.

“Det er ligesom at hoppe fra 10 meter vippen. Det kan godt komme til at gøre rigtig ondt, men det kan ikke slå os ihjel,” siger Steffen W. Frølund til Trendsonline.dk om deres opkøb af konkurrenten Yunait.

Nu hvor opkøbets papirarbejde er i orden, bliver det næste skridt den tekniske integration til Bownty’s digitale platform, der skal bære mere end en halv million oplevelser booket gennem de to websider.

En halv million oplevelser repræsenterer salg for ca. 135 mio. kr. årligt, og er tal som Bownty nu stræber efter at fordoble henover de næste 12 måneder.

BRANCHENYT
Læs også