Køkkener fordobler Vipps årsresultat

"Vi har geninvesteret alt i virksomheden, og nu kommer resultaterne," siger direktør.

Frankrig er lige nu det største marked for Vipps køkkener. Derfor har Vipp fået lov til at bruge et fransk slot som baggrund for sit præmierede køkken. Arkivfoto: Vipp Den internationale designpris Elle Deco har skærpet interessen for Vipps køkkener i udlandet. Foto: Vipp

Det begyndte med en skraldespand med vippelåg, men i dag er Vipp en designvirksomhed, der tilbyder et bredt udvalg af udstyr til boligen - først og fremmest til badeværelser og køkkener.

For et par år siden kom også hele køkken- og badeværelsesmoduler til, og det har været med til at løfte forretningen, så Vipp i 2013 kunne præsentere et årsresultat, der var dobbelt så stort som året før.

Resultatet for 2013 blev 13,5 mio. kr. mod 6,5 mio. kr. året før. Samtidig er der lagt til egenkapitalen, der nu udgør knap 59,7 mio. kr. mod 46,5 mio. kr. i 2012.

Vi har som et familieejet firma investeret langsigtet i både gode som mindre gode år.

Kasper Egelund, administrerende direktør i Vipp

Yderligere har virksomheden hvert år, siden finanskrisen satte ind i 2008, haft sorte tal på bundlinjen og næsten tredoblet egenkapitalen.

Alt er reinvesteret

"Kort fortalt handler det om, at vi som et familieejet firma har tænkt og investeret langsigtet både i de gode og de mindre gode år. Samtidig har vi gennem alle årene reinvesteret hele resultatet i virksomheden," fortæller den administrerende direktør Kasper Egelund.

Lige nu er det eksporten af selskabets køkkener, der i høj grad er med til at skabe de gode resultater.

"Det har været en kæmpe investering at udvikle køkkenserien, men nu begynder den at vinde indpas på mange af vores eksportmarkeder, så det giver os vækst og spændende perspektiver for fremtiden," siger Kasper Egelund.

Designpris har givet et løft

Samtidig har den internationale designpris Elle Deco, som Vipp 10. april modtog i Milano for netop sine køkkener, været med til at øge den internationale interesse for køkkenerne.

"Det er den største pris, man kan vinde, og det har virkelig skærpet interessen for vores produkter. Der var 25 journalister i dommerkomiteen, og det har efterfølgende givet meget omtale i udenlandske medier. Frankrig er nu det største marked for vores køkkener, hvoraf mere end 90 pct. går til eksport. Det har skabt interesse i New York, Paris, London, Oslo og Tel Aviv, og vi er netop i gang med at levere det hidtil største køkken til Tel Aviv," tilføjer Kasper Egelund.

Det handler om produkter

Men selv om køkkenerne nu bidrager markant til bundlinjen, fremhæver han det langsigtede arbejde, som den væsentligste grund til den nuværende succes. Det handler dybest set om at have de rigtige produkter og at markedsføre dem rigtigt.

"Vi har investeret rigtig meget i produktudvikling og branding. Samtidig har vi åbnet egne brand-butikker. Det har kostet dyrt, men nu begynder vi at høste frugterne af det arbejde," forklarer Kasper Egelund.

Eksporten er afgørende

Det er stadig Europa og USA, der er de store markeder, og Vipp sælger også hovedparten af sine produkter på eksportmarkederne.

"Det danske marked er også vigtigt, men som designvirksomhed med nogle nicheprodukter skal vi ud på de større markeder for at kunne skabe en fornuftig forretning. I 2006 etablerede vi et datterselskab i USA, og det slår også igennem i resultaterne nu," siger Kasper Egelund.

Nøgletal fra regnskabet:

 

2013 (kr.)

2012 (t. kr.)

Bruttofortjeneste

37.539.046

26.820

Resultat før skat

18.335.593

8.900

Årsresultat

13.529.241

6.470

Egenkapital

59.681.083

46.452

BRANCHENYT
Læs også