B&O går på pengejagt

Teknologiselskabet lufter regnskabstal i utide og sætter samtidig yderligere skub i kapitaltilførsel.

Bang & Olufsen har løftet omsætningen i det forgangne år, men tjener fortsat ingen penge. Fotocollage: epn.dk

To måneder før beregnet har den danske teknologiproducent Bang & Olufsen (B&O) sendt foreløbige regnskabstal for fjerde kvartal og dermed også hele året på gaden.

Foruden en mindre omsætningsfremgang fremgår det af meddelelsen til børsen, at selskabet nu sætter gang i en proces, der skal munde ud i en forbedring af selskabets kapitalgrundlag.

Målet er at sætte gang i væksten i Struer-virksomheden, der over en årrække har set omsætningen skrumpe.

Det skal pengene bruges til

Frem til offentliggørelsen af årsregnskabet i midten af august har ledelsen besluttet at "undersøge muligheden for at styrke kapitalgrundlaget ved en accelereret bookbuilding-proces." Det giver interesserede investorer et par måneder til at komme på banen og vise interesse.

Ledelsen med topchef Tue Mantoni i spidsen nævner ikke, hvor mange penge man er interesseret i at hente, men det er tanken, at den økonomiske forstærkning skal bruges til investering i distribution og marketing samt en "revitalisering" af selskabets brand.

Dertil kommer, at B&O vil fastholde et højt niveau af forskning og udvikling for at styrke produktporteføljen, ligesom man planlægger at udvide i USA og tredjepartsdistributionen af B&O Play.

Fremgang i fjerde kvartal

Selskabets omsætning voksede i fjerde kvartal til 801 mio. kr., hvilket er en fremgang på 8,2 pct. Det var på forhånd ventet, at den store VM-slutrunde kunne trække salget op.

Ser man på hele året, har den jyske teknologiproducent solgt for 2.864 mio. kr. i år sammenlignet med 2.814 mio. kr. i fjor. Det er en mindre fremgang på 1,8 pct.

Det er dog uklart, om det også er slået igennem på bundlinjen, som B&O ikke angiver. Driftsresultat (ebit) angives dog til et "niveau omkring nul", og dermed tjente selskabet altså ingen penge.

Det interessante er, at det er den ellers tidligere så kriseramte kerneforretning, AV-segmentet, der er gået frem med 13 mio. kr. til 483 mio. kr. i fjerde kvartal, og det skyldes ikke mindst, at man på trods af en kraftig barbering af butiksnetværket (fra 816 butikker i fjor til 692) har oplevet pæn vækst i salget i butikkerne, der er gået 21 pct. frem i omsætning pr. butik.

Nyt tv på markedet

Håbet er, at det kan accelerere yderligere efter lanceringen af det nye tv, Beovision Avant, den 8. maj i år.

"Foreløbige indikationer på kundernes efterspørgsel er lovende. BeoVision Avant har haft begrænset effekt på omsætningen i fjerde kvartal, da tv'et blev lanceret sent i kvartalet," skriver B&O i meddelelsen.

Også selskabets produktgruppe i den mindre pristunge ende, B&O Play, gik frem i fjerde kvartal. Her omsatte man for 127 mio. kr. mod 113 mio. kr. i samme periode i fjor. Det svarer til en vækst på 12,4 pct.

"Særligt salg gennem tredjepartskanaler var stærkt og leverede en omsætning på 31 mio. kr. i fjerde kvartal, svarende til en vækst på 106 pct.," fremgår det af børsmeddelelsen.

Forventninger

B&O-ledelsen forventer, at man i regnskabsåret 2014/2015 kan skubbe yderligere på væksten i AV-segmentet gennem den nye trådløse højttalerserie (IWS) og det nye Avant-tv, ligesom man satser på, at Play og Automotive kan vokse yderligere.

Samlet er det forventningen, at man kan levere en bedre driftsindtjening (ebit) end i det netop forgangne år.

BRANCHENYT
Læs også