Seat sætter prisen ned på større modeller

"Det er nødvendigt for at være med i markedet, erkender Seat-direktør.

Seat nedsætter nu prisen på bl.a. Ibiza-modellen. Foto: Seat

Prisnedsættelser på 15.000 kr. på et par af de lidt større modeller skal lokke flere bilkøbere ind hos Seat-forhandlerne.

Det spanske bilmærke under VW-koncernen (VW Group) tilbyder nu et prisafslag på modellerne Ibiza og Toledo. Der sker ikke så meget af lyst som af nød.

En forhandler skal måske sælge 3-4 mikrobiler for at få en avance, der svarer til avancen på en mellemklassebil.

Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør for Seat i Danmark

Det er nemlig nødvendigt at gå med i priskrigen for at få en bid af markedet, erkender Jesper Stoltenberg-Mathiesen, der er direktør for Seat i Danmark.

"Det er et udtryk for, at konkurrencen på det danske bilmarked er benhård, og det er ingen hemmelighed, at vi gerne vil opnå en større volumen i markedet," siger direktøren.

Markedsandel på 1,9 pct.

Seat har i årets første fem måneder solgt 1.572 biler i Danmark. Det placerer mærket som nummer 18 på bilmærkernes liste med en markedsandel på 1,9 pct.

Volkswagen topper den danske liste med 10.018 solgte biler i årets første fem måneder. Det giver VW en markedsandel på 12,3 pct.

Seat er også den lille, når det gælder koncernens mikrobil-trillinger - Seat Mii, Skoda Citigo og VW up! Salgstallene for de tre biler er henholdsvis 720, 1.852 og 4.913.

"Bilpriserne har været faldende, og den store udfordring for bilmærkerne er at tjene penge på bilerne. Det kan virke paradoksalt med baggrund i, at der sælges rekordmange biler i Danmark. Men der tjenes meget lidt på de fleste af bilerne. En forhandler skal måske sælge 3-4 mikrobiler for at få en avance, der svarer til avancen på en mellemklassebil," forklarer Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Ibiza fra 99.900 kr.

Prisnedsættelserne hos Seat betyder, at den billigste Ibiza-model nu kan købes fra 99.900 kr., mens den større Toledo vil koste fra 144.900.

"Nu er bilkøberne begyndt at købe lidt større biler, og det skærper konkurrencen yderligere. Derfor sænker vi også priserne markant, og der er som sådan ikke nogen bagkant på priserne. Vi kender priserne resten af året, men de kan ændre sig afhængig af efterspørgslen," siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen

Måske færre bilmærker

Priskrigen sætter i hvert fald nogle af mærkerne under pres, og det kan på længere sigt betyde, at der bliver færre bilmærker i Danmark. Således har Chevrolet allerede meddelt, at man trækker sig helt ud af det europæiske marked i løbet af 2015.

"Her og nu vinder forbrugerne, ved at de kan få nogle billigere biler. Vi vil alle gerne have en god pris, uanset hvilke produkter vi køber. Men hvis udviklingen fortsætter, vil der være forhandlere og måske også mærker, som lukker. Det vil betyde, at forbrugerne får længere til en forhandler, og der bliver måske også færre mærker og modeller at vælge imellem," tilføjer Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Opel også med på tilbud

Også Opel er et af de mærker, der ikke sælger så mange biler som tidligere. I 2010 og 2011 lå mærket som nummer 4 og 6 på salgslisten, men siden er mærket dumpet ned på 10. pladsen.

Derfor tilbyder Opel også sin Corsa-model fra lige under 100.000 kr., og mærket har også været fremme med attraktive leasingtilbud på sin Mokka-model.

Prisen er afgørende

Og netop prisen er også ifølge Jesper Stoltenberg-Mathiesen den afgørende faktor for at sælge biler.

"Vi bruger mange ressourcer på at uddanne forhandlerne, have flotte udstillinger og gode værksteder. Men alligvel er det afgørende at have det rigtige tilbud," tilføjer Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Seat skal sælge på pris

Det sidste bekræfter Jan Lang, der er markedsanalytiker hos bilhandelspladsen Bilbasen.dk.

"Seat gør det rigtige, for mærket er i øjeblikket det svage led under VW-koncernen. Derfor skal mærket konkurrere på prisen. Seat har forsøgt at slå sig op på sport og spansk temperament, men det har ikke rigtig slået an i Danmark," siger Jan Lang.

Han understreger, at bilerne ikke fejler noget.

"Seat bygger på den samme teknik som de andre mærker i koncernen. Bilerne er lige så gode og lige så veludstyrede, men Seats værste konkurrenter er netop Volkwagen og Skoda. Audi står i den sammenhæng lidt uden for i en liga for sig selv," forklarer Jan Lang.

"Volkswagen har brandet, og Skoda har nu den folkelige appel, som Toyota tidligere havde. Derfor er der faktisk kun prisen tilbage at satse på for Seat. Mærket har da også tidligere haft succes med bl.a. kampagner for Ibiza-modellen," tilføjer Jan Lang.

BRANCHENYT
Læs også