”Hov, den røg lige i klik-indkøbskurven”

Danskerne impulskøber i stor stil, når de shopper med deres mobiltelefon.

Det kan være farligt for privatøkonomien, hvis det løber løbsk med impulskøbene. Arkivfoto

Godt 40 pct. af danskernes indkøb på mobilen er impulskøb. Det gælder kun 22 pct. af købene på computeren.

Det viser nye tal fra Dansk E-handelsanalyse fra maj.  

”Vi bruger mobilen til en spontan handel, fordi vi altid har den på os. Så der er ikke langt fra inspiration til køb. Det er lidt sværere at bevare impulsen, hvis man først skal have liv i en pc,” siger Henrik Theil, som er kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

Farligt for privatøkonomien

Tallene viser tydeligt, at danskerne ikke er skræmte ved at foretage et her-og-nu-køb. Det kan dog være farligt for privatøkonomien, fordi man mister overblikket over sit forbrug, mener en forbrugerøkonom.

”Det kan godt blive farligt, hvis man kommer til at bruge penge, som man egentlig ikke har, for så mister man hurtigt overblikket,” siger Camilla Skovsbo Erichsen, som er forbrugerøkonom i Sydbank til epn.dk.

Hun peger på, at især unge er udsat.

”Tidligere så vi, at sms-lån var meget populære blandt de unge. Mange af lånene kunne sagtens være taget som impulslån, fordi man lige havde set en vare, som man gerne vil have. Det er lidt det samme med de her impulskøb på mobilen,” siger Camilla Skovsbo Erichsen.

Altid til rådighed

Udfordringen ligger i, at vi altid har mobilen til rådighed.

”Uanset om man er på farten eller sidder hjemme i sofaen, så er mobilen eller tabletten altid inden for rækkevidde og klar med det samme – også til e-handel,” siger Henrik Theil.

Det samme påpeger Camilla Skovsbo Erichsen. Hun siger, at det giver god mening, at der er så mange impulskøb på mobilen.

”Du har den jo hele tiden på dig. Hvis du lige står og venter på bussen eller s-toget, kan man lige finde den frem. Man har måske fået en mail med et godt tilbud, og så kan det gå hurtigt med at slå til,” siger hun.

BRANCHENYT
Læs også