Udkantskommuner skal skærpe deres erhvervsstrategi

Branding: Et unikt brand er nødvendigt for at tiltrække virksomheder og borgere.

Klitmøller tiltrækker surferfolket og har investeret i at brande byen som ”Cold Hawaii”. Det har hjulpet på Thisted Kommunes image. Foto: Nikolaj Svennevig

Det ser sort ud i udkanten. Et hav af undersøgelser, analyser og prognoser peger alle i samme retning. Udkantskommunerne drænes for borgere, virksomheder og arbejdspladser. Urbaniseringen smadrer erhvervslivet i randområderne, og kommunerne kæmper en næsten umulig kamp for at vende udviklingen.

»Der er intet nyt i, at folk flytter fra land til by. Men det afgørende nye er, at det sker med en voldsomt forøget hastighed, som er blevet forstærket af krisen, og derfor er denne udkantsproblematik mere presserende end nogensinde før i den kommunale historie,« siger kommunalforsker Kurt Houlberg, programchef for Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (Kora)...

BRANCHENYT
Læs også