Ny Netto-model rykker ind i Storbritannien

Til efteråret kommer de første pilotbutikker på det britiske marked.

Efter Dansk Supermarkeds exit fra det britiske marked i 2010, er Dansk Supermarked nu klar til igen at gøre forsøget. Denne gang i samarbejde med britiske Sainsbury’s.

Det bliver et nyt butikskoncept, der på forsøgsbasis introduceres til briterne i løbet af efteråret. Det er planen, at de skal følges op med yderligere 15 butikker i løbet af 2015.

Hvis samarbejdet mellem Dansk Supermarked og Sainsbury’s bliver en succes, er det planen, at konceptet skal udbredes yderligere i de kommende år.

Indtoget skal ses som et led i Dansk Supermarkeds målsætning om, at fordoble omsætningen i Netto International.

"Partnerskabet med Sainsbury’s cementerer vores tidligere udmeldte strategi, som vi vil gennemføre ved også fremadrettet at udvide på vores eksisterende markeder, medvirke i nye projekter og indgå værdifulde partnerskaber med dygtige og anerkendte aktører i detailbranchen," siger Per Bank, adm. direktør i Dansk Supermarked.

Deler regning - og indsats

De nye britiske Netto-butikker bliver anderledes end dem, som briterne kender fra sidst, Netto var repræsenteret i Storbritannien. Men for danske kunder vil dele af konceptet være velkendt. Blandt andet vil Nettos koncept for brød, "Brødhuset", være at finde i de nye butikker, der også vil indholde de spotvarer, som Netto bl.a. er blevet kendt for i Danmark.

Dansk Supermarked og Sainsbury’s bidrager hver med omkring 117 mio. kr. til opstarten, og begge regner da også med, at man på den konto vil tabe mellem 47 og 93 mio. kr. indtil marts 2015.

Selv om de deler regningen ligeligt, så bidrager parterne med hver deres faglighed: Samarbejdet vil trække på Sainsbury’s viden og ekspertise inden for indkøb, kunder og det britiske marked. Dansk Supermarked bidrager med mange års erfaring med indkøbs- og logistiksystemer, infrastruktur og viden om effektiv butiksdrift på internationale markeder.

Adgang til discountmarkedet

Samarbejdet med Dansk Supermarked skaffer Sainsbury’s adgang til et discountmarked, hvor stadig flere prisbevidste kunder vælger at gøre deres indkøb.

Det britiske detailmarked er i stigende grad under pres fra de tyske detailgiganter Lidl og Aldi. Tirsdag i denne uge meddelte den britiske kæde Wm Morrison, at man var nødsaget til at skære 2.600 lederstillinger væk. Men også Tesco har tabt markedsandele de tyske discountkrigere. Værdien af det britiske discountmarked vurderes til at være på 93 mia. kr. Værdien ventes at blive fordoblet i løbet af de kommende fem år.

Mike Coupe, kommende direktør for Sainsbury’s, siger:

"Partnerskabet med Dansk Supermarked giver os en enestående mulighed for at få adgang til det voksende britiske discountmarked sammen med en partner, hvis ekspertise og værdier matcher vores."

Per Bank, Dansk Supermarked, supplerer:

"Det er fantastisk, at vi kan tilføre frisk, skandinavisk pust til Storbritanniens hurtigt voksende discountsektor. Med Netto UK kan vi præsentere de britiske forbrugere for et nyt og indbydende butikskoncept, der er baseret på den innovation og friskhed, som briterne forbinder med Danmark."

BRANCHENYT
Læs også