80.000 kr. til sorte underbukser

Pengene er rullet ind til seks unge iværksættere på godt en uge.

Ideen om sorte underbusker og strømper sendt til sin hoveddør har indtil videre skaffet iværksættervirksomheden Organic Basics 80.000 kr. i startkapital.  Foto: Organic Basics

Sorte underbukser.

Et simpelt produkt og et enkelt koncept. Det er grundtanken bag Organic Basics, som er en lille iværksættervirksomhed med base i Aarhus.

For at skaffe penge til at starte produktionen op, har Organic Basics benyttet sig af en speciel form for crowdfunding, hvor personer bidrager økonomisk til projektet via nettet.

På blot to dage samlede Organic Basics mere end 50.000 kr. ind. Nu har virksomheden rundet 80.000 kr.

”Vi havde ikke forventet, at det ville gå så hurtigt. Vi havde sat et mål, som vi skulle bruge til at kunne sætte maskineriet i gang. I løbet af to dage havde vi nået målet på 10.000 dollars,” fortæller Christoffer Immanuel, som er medstifter og daglig leder af Organic Basics.

Et køb – ikke en donation

Pengene er indsamlet på hjemmesiden Kickstarter.com. Her fungerer crowfunding-konceptet sådan, at personerne, der skyder penge i en virksomhed, får et produkt, hvis virksomheden samler nok penge ind til at starte produktionen op.

”Det er som sådan ikke en donation. Man køber produktet. Så alle dem, der har lagt penge i projektet, får også tilsendt vores underbukser,” siger Christoffer Immanuel.

Kickstarter.com

Online platform, som skaffer økonomisk hjælp til projekter via crowfunding

Personer giver penge til et projekt og får til gengæld et produkt, når virksomheden starter produktionen op

Virksomheden skal sætte et økonomisk mål, som skal nås inden for en vis tidsperiode

Hvis målet ikke nås, bliver der ikke udbetalt nogen penge til projeket

Konceptet er ikke kun en fordel for den person, som sender penge af sted til virksomheden. Det er også en fordel for iværksætterne, mener Christoffer Immanuel.

”Vi får en forhåndstilkendegivelse på, at folk vil købe vores underbukser. På den måde får vi både skudt virksomheden i gang på Kickstarter, og vi har en kundedatabase fra starten,” siger han.

”Alt eller intet”

Når en virksomhed tilmelder sit projekt på Kickstarter.com, sætter virksomheden et økonomisk mål, som skal nås inden for en bestemt tidshorisont. Her er det vigtigt med både en god idé og en realistisk drøm.

”Hos Kickstarter er det alt eller intet. Hvis man ikke når sit mål, så får man ikke nogen af pengene,” siger Christoffer Immanuel.

Tanken bag Organic Basics er at sælge økologiske, sorte underbukser og sokker på abonnementsbasis, som bliver sendt direkte hjem til kunden. Folkene bag virksomheden var trætte af, at der altid skulle være diverse reklamer og mærker på underbukser, når de i virkeligheden bare ønskede et godt og enkelt produkt.

En international målsætning

Målet er at sælge produkterne internationalt, og det har Kickstarter hjulpet på vej med.

”Det er en virkelig god måde at komme ud på globalt. Det kan vi allerede se, for vi har fået respons fra folk fra både Indien, Mexico og San Francisco,” siger Christoffer Immanuel.

Organic Basics har nu startet produktionen af de sorte underbukser op. Virksomheden har samtidig sat nye mål, og hvis der bliver samlet nok penge ind, er planen at udvide med hvide underbukser, T-shirts og en kvindelig undertøjslinje.

BRANCHENYT
Læs også