Vi vover ikke noget med bilfarven

Tre farver dominerer, når danskerne køber ny bil.

Citroën DS 3 er en af de livsstilsbiler, hvor der er masser af muligheder for individuelle farvevalg. Foto: Citroën

De danske bilkøbere er ikke kun konservative, når det gælder valget af bilmærke og -model.

Det gælder i høj grad også valget af bilens farve. Der er tre særdeles populære farver, tre farver der er populære i klart mindre omfang - og så er der alle de andre.

Netop fordi bilerne er så dyre i Danmark, vælger vi måske det lidt kedelige for ikke at skille os ud.

Tejs Laustsen Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører

Det viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører, der for epn.dk har opgjort farvevalget for samtlige 182.089 nyregistrerede biler i 2013.

Hos bilhandelspladsen Bilbasen.dk har markedanalytiker Jan Lang tidligere betegnet de danske bilkøbere som rationelle købere, der går efter at få meget for pengene.

Og pengene spiller også ind, når danskerne vælger bilfarve, vurderer Tejs Laustsen Jensen, der er chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.

Bilen skal sælges igen

De danske bilister foretrækker nemlig en grå, sort eller hvid bil. Skal det være mere alternativt kan rød, blå og brun gå an. Men så er det groft sagt også slut.

Bilejernes farvevalg

Farver på nyregistrerede biler i 2013:

Grå

54.126

Sort

43.967

Hvid

37.280

Rød

14.285

Blå

10.871

Brun

9.944

Ukendt

7.672

Gul

1.530

Grøn

1.295

Lilla/Violet

886

Orange

233

Total

182.089

Kilde: De Danske Bilimportører

"De tre mest populære farver udgør tilsammen mere end 70 pct., og jeg tror, at bilkøberne i høj grad har gensalgsprisen i tankerne, når de vælge bilfarve. Netop fordi bilerne er så dyre i Danmark, vælger vi måske det lidt kedelige for ikke at skille os ud," siger Tejs Laustsen Jensen.

Samtidig vurderer han dog, at farvens betydning for gensalgsprisen nok er overvurderet.

"Det er mit indtryk, at der snarere er tale om en psykologisk effekt end en reel effekt," mener Tejs Laustsen Jensen.

To tendenser

Han mener dog alligevel, at der er to tendenser. Når bilen vælges som et transportmiddel, er farvevalget også konservativt med en standardfarve. Men hvis bilen i højere grad vælges som et livsstilsprodukt, vælger køberne anderledes for at skille sig ud.

"Vi kan se, at der på visse modeller er masser af muligheder for at vælge meget individuelt med eksempelvis en anden farve på taget end på resten af karosseriet. Der kan også være individuelle farvemuligheder i kabinen. Her gælder det nok i højere grad om at vise, hvem man er, og hvad man står for," siger Tejs Laustsen Jensen.

Og den sidste tendens vil nok vinde yderligere frem, vurderer han.

"Der er tydelige tegn på, at vi på mange måder vælger mere individuelt," tilføjer Tejs Laustsen Jensen.

BRANCHENYT
Læs også