Discount er rødglødende i Storbritannien

Krisen har lokket nye kunder til discount. Supermarkederne lider.

»Det er for alvor gået op for briterne, at de kan fylde kurven billigere i discountbutikkerne. Derfor har lavpriskonceptet medvind,« siger Per Bank, koncernchef i Dansk Supermarked. Arkivfoto: Charlotte De La Fuente Arkivfoto: Charlotte De La Fuente

Netto gør comeback på et marked, som er rødglødende. Discount stormer frem i Storbritannien, hvor de store etablerede dagligvarekoncerner har svært ved at finde modtræk. Det er de tyske giganter Aldi og Lidl, som i stor stil kaprer britiske kunder. De har fundet ud af, at der er penge at spare, når indkøbskurven skal fyldes.

Discountsektoren levede i årtier en hensygnende tilværelse i Storbritannien og var kun en parentes på dagligvaremarkedet. Men i de seneste år har Aldi i perioder haft vækstrater på 30 pct., mens Lidl har haft en fremgang på 15 pct. De to kæder har vundet betydelige markedsandele, og konkurrenterne har haft svært ved at finde modtræk...

BRANCHENYT
Læs også