Test-resultat: Elbilen passer til danskernes behov

Men pris og rækkevidde holder stadig familierne fra at købe en elbil.

BMW i3 er en af de nye elbiler på det danske marked. Foto: BMW

En elbil kan fint dække langt de fleste danskeres daglige transportbehov. Og nye elbiler får længere rækkevidde. Yderligere er driftsomkostninger per kilometer lavere end for en traditionel bil med forbrændingsmotor.

Men anskaffelsesprisen og rækkevidden virker stadig som to forhindringer, som elbilerne har mere end svært ved at overvinde.

Det er hovedkonklusionerne, efter at elbiloperatøren Clever har afsluttet sit forsøgsprojekt "Test en elbil".

Under forsøget, der har fået støtte fra Trafikstyrelsen og Energistyrelsen, har 1.578 testfamilier prøvet en elbil i tre måneder. Der har været 198 elbiler med i projektet, der blev indledt i 2010.

Der er blevet kørt mere end fire mio. kilometer.

Clever: Elbilen er klar

De testede elbiler var nogle af de første fra mærkerne Mitsubishi, Peugeot, Citroën og Nissan, og selv om den nye generation af elbiler fra bl.a. Nissan, Volkswagen og BMW er bedre, har testfamilierne overvejende haft en positiv oplevelse med elbilerne.

"Med projektet har vi fået en uvurderlig viden om, hvordan elbiler fungerer i Danmark, og derfor kan vi nu konkludere, at elbilen er klar, og teknologien fungerer - også med den nuværende rækkevidde," lyder det fra Lars Bording, der er administrerende direktør for Clever.

Rækkevidden rækker

En af hovedkonklusionerne i projektet er, at elbilen dækker 97 pct. af danskernes behov for enkeltstående køreture.

Under forsøget kørte testpersonerne i gennemsnit 50 km om dagen, og når de kom hjem havde de typisk stadig halvdelen af batterikapaciteten tilbage.

Dermed kunne de reelt have kørt væsentligt længere, inden det var nødvendigt at genoplade bilen. Derfor vurderer Clever, at forbrugernes betænkeligheder vedrørende rækkevidden snarere er en mental barriere end en praktisk barriere for udbredelsen af elbilerne.

Men det kniber om vinteren

Der er dog reelt også tale om en praktisk barriere, fordi elbilernes rækkevidde reduceres til det halve i vintermånederne.

Således er elbilernes gennemsnitlige rækkevidde beregnet til 60-114 km. De 60 km er rækkevidden i januar, mens de 114 km er rækkevidden i juni.

Positive indtryk - men

Alligevel har elbilerne i overvejende grad været et positivt bekendtskab for testfamilierne. Således giver godt 6 af 10 udtryk for, at forsøget har fået dem til at overveje at købe en elbil.

Men de giver dog også udtryk for, at det ikke er noget, der sker nu. Der skal gå mindst tre år, før det vil være aktuelt. Og 3 af 10 ønsker slet ikke at købe en elbil.

Elbiler er dyre i indkøb

Det skyldes først og fremmest anskaffelsesprisen, selv om en elbilen er billigst i rene driftsudgifter.

Clever har for elbilen Citroën C-Zero beregnet en kilometerpris til 0,45 kr.. Tilsvarende priser for en Peugeot 207 diesel og en VW up! benzin har Clever beregnet til 0,59 og 0,69 kr. per kilometer.

Men i indkøb er der stadig en ganske voldsom forskel. Således koster den billigste Volkswagen up! i benzinudgave 89.997 kr. plus levering, mens elbilen Volkswagen e-up! koster fra 186.315 kr. plus levering.

Læg afgifterne om

Derfor peger Lars Bording da også på, at der skal en oplægning af bilafgifterne til, før danskerne for alvor vil tage elbilerne til sig.

"Det vigtigste er, at man fra politisk side vil gøre elbilen prismæssigt konkurrencedygtig. Det kan ske ved at basere bilafgifterne på, hvor meget bilerne forurener, og hvor langt de kører på literen. Det vil både gavne miljøet og formindske prisforskellen på især småbilerne og elbilerne," siger Lars Bording.

BRANCHENYT
Læs også