Zero elmotorcykler til Danmark

Jens Winther Automobiler vil bringe Zero-motorcyklerne ud på det danske marked.

Zero DS-modellen med 54 hestekræfter. Foto: Zero Her kan motorcyklisten holde øje med batteriniveauet. Foto: Zero Zero DS er en af de elmotorcykler, der efter Jens Winthers mening ligner en rigtig motorcykel. Foto: Zero Elmotorcyklen har en drivrem i stedet for kæde. Remmen har et skifteinterval på 100.000 km. Foto: Zero Zero SR er den kraftigste model med 67 hestekræfter og en topfart på 164 km/t. Den er kun 3,3 sekunder om at nå fra 0 til 100 km/t. Foto: Zero

"Den ligner en rigtig motorcykel og ikke et rumskib."

Det var en af de afgørende faktorer, da Jens Winther fra Jens Winther Automobiler i Roskilde på motorcykeludstillingen i Milano besluttede sig for, at det danske bil- og motorcykelhus skulle importere og sælge de amerikanske elmotorcykler fra Zero Motorcycles i Danmark.

Nu er aftalerne med det amerikanske firma på plads, og selv om den danske motorcykelsæson er ved at være midtvejs, håber Jens Winther, at det i år lykkes at sælge i hvert fald 10 elmotorcykler.

Motorcyklerne skal vises frem

Men i første omgang handler det lige så meget om, at danskerne skal få øjnene op for elmotorcyklerne, og så skal firmaet være klar til at satse mere næste år.

Zero-motorcyklerne er ikke ombyggede benzinudgaver. De er fra begyndelsen tænkt som elektriske køretøjer.

Jens Winther, bil- og motorcykelforhandler

"Vi overvejer at gennemføre et roadshow i forsæsonen næste år, men overvejer også lidt, om vi skal gøre det i løbet af efteråret for at få motorcyklerne vist frem i hele landet. Vores forretning er jo normalt koncentreret om Roskilde og hovedstadsområdet," fortæller Jens Winther.

Han er udmærket klar over, at danskerne endnu ikke har taget elbilerne til sig. Importen af motorcyklerne er da også mere et forsøg på at være med, når der kommer et marked.

"Man kan vente til markedet er der, eller man kan vælge at komme før markedet. Vi har valgt det sidste," siger Jens Winther.

Det begyndte i Californien

Zero Motorcycles opstod i Santa Cruz i Californien, hvor de første prototyper blev produceret i 2006. Så der er tale om et nyt firma, der ikke har en lang motorcykeltradition i bagagetaskerne.

"Zero-motorcyklerne er ikke ombyggede benzinmotorcykler. Firmaet har hele tiden været bevidst om, at det handler om elektriske køretøjer på samme måde som Tesla med elbiler. Det er folk fra BMW's motorcykeldivision, der står bag," fortæller Jens Winther.

Det amerikanske firma har etableret en europæisk afdeling i Alkmaar i Holland, og det er den, der er Jens Winthers kontakt.

"Her er både motorcykler og reservedele på lager, og der er derfra, vi får leveret. Vi står selv for import og salg. I motorcykelbranchen er importørleddet stort set væk. Forhandlerne er i stedet i direkte kontakt med producenten," forklarer Jens Winther.

Priser fra 90.000 kr.

Zero-motorcyklerne koster 90.000-130.000 kr. med moms. I stil med elbilerne er de fritaget for afgift. Rækkevidden på en opladning vil almindelig kørsel være 130-140 km.

Jens Winther betegner selv elmotorcyklerne som værende på niveau med traditionelle mellemklassemotorcykler.

"Motorcyklerne har, hvad der svarer til 52 og 64 hk, og et moment på 95 Nm," fortæller han.

Den daglige transport

"Vi skal ikke konkurrere med Honda, som vi også selv sælger, eller de andre store motorcykelmærker. Vi skal heller ikke have fat i motorcyklister, der kører fra København til Skagen på weekendtur eller kører til Dolomitterne i ferien.

Derimod er elmotorcyklen uovertruffen til daglig transport i hovedstadsområdet og til pendlerbrug til og fra arbejde. Den vil også være velegnet til en kortere søndagstur," forklarer Jens Winther.

Han ved også, at det ikke er alle motorcyklister, der har interesse i elmotorcykler.

"Der er nogle, der vælger elmotorcyklerne fra som noget pjat. Så er der nogle tvivlere, som griner over hele hovedet efter en prøvetur. Men der er også nogle atypiske motorcyklister, som finder teknologien spændende. Hertil kommer så selvfølgelig en first-mover effekt. Det er folk, der bare vil være dem, der har det absolut nyeste," siger Jens Winther.

"En af vores første kunder var således en mand, der i forvejen havde en Tesla elbil," tilføjer han.

Og ja, Jens Winther er den Jens Winther, der også udtaler sig om Le Mans!

BRANCHENYT
Læs også