Den amerikanske forbrugertillid overraskede positivt i juni ved at være steget til 85,2 fra 82,2 måneden før. Dermed er amerikanerne ved at ryste krisen af sig.
Det vurderer cheføkonom i Sydbank Jacob Graven
Der var ventet en stigning til 83,5 ifølge et estimat indsamlet af Bloomberg. Tallet for maj blev revideret fra oprindeligt oplyst 83,0.
- De amerikanske forbrugere i juni var mere optimistiske end på noget tidspunkt siden krisen ramte i 2008, konstaterer han og tilføjer:
- Det samme gælder for danskerne, der også mentalt er ved at lægge krisen bag sig.
Hos Jyske Bank hæfter man sig dog også ved at godt nok er forbrugertilliden den højeste i seks år, men den er fortsat under det langsigtede gennemsnit på 94.
Seniorøkonom i Jyske Bank Kim Fæster vurderer, at forbrugerne fortsat er forsigtige pessimister, men at pessimismen dog langsomt er på retur.
Jacob Graven fremhæver, at det bedre humør hos forbrugerne er en afgørende forudsætning for, at økonomien igen kommer i omdrejninger.
- Når forbrugerne tror på fremtiden, bruger de flere penge og puster dermed fart i den økonomiske vækst. Dermed kan forbrugernes mere optimistiske syn på økonomien blive en selvopfyldende profeti, vurderer han.
Den større optimisme hos amerikanerne giver Jacob Graven grund til at tro, at amerikansk økonomi er på vej op i fart, efter at økonomien var i bakgear i begyndelsen af året, hvor en hård vinter dæmpede produktionen.
Både amerikanerne og danskerne er dog fortsat knapt så optimistiske som før krisen.
Det ser cheføkonomen dog som et sundhedstegn.
- Både i Danmark og USA blev der brugt rigeligt mange penge i årene op til krisen. Mange brugte mere, end de havde råd til og havnede derfor i gældsproblemer. Det kan naturligvis ske igen, hvis forbrugerne bliver overoptimistiske, men foreløbig er der grund til at glæde sig over, at optimismen er på vej tilbage, og både danskere og amerikanere er ved at ryste krisen af sig, konkluderer han.