EU forlænger særregler for containerredere til 2020

Som ventet har EU-Kommissionen vedtaget at forlænge særreglerne for samarbejder mellem containerrederier frem til april 2020. Glædeligt, mener redere.

Foto: CMA CGM

EU-Kommissionen har vedtaget at forlænge de særregler, der undtager containerrederier fra EU's almindelige regler om konkurrencebegrænsende aftaler. Den såkaldte Consortia Block Exemption Regulation, der stod til at udløbe i april 2015, kommer dermed til at gælde fem år mere frem til april 2020.

Beslutningen kommer ikke som den store overraskelse for industrien, da EU-Kommissionen allerede i februar luftede, hvilken retning afgørelsen hældte til, mens flere kilder over for ShippingWatch har vurderet, at det ville være højst usædvanligt, hvis EU valgte ikke at forlænge reglerne.

"Efter en offentlig høring har Kommissionen konkluderet, at undtagelsen har fungeret godt og giver retssikkerhed for aftaler, der kommer kunderne til gode og ikke fordrejer konkurrencen urimeligt, og de nuværende markedsforhold berettiger en forlængelse," skriver EU-Kommissionen i afgørelsen.

Forlængelsen går direkte imod høringssvar fra interesseorganisationer som eksempelvis Global Shippers Forum, der repræsenterer selskaber som Walmarts og Tesco, som i januar advarede mod at forlænge undtagelsen yderligere fem år. GSF mener ikke, der er grund til at sikre den maritime sektor særbehandling i EU's konkurrencelovgivning.

EU vil forlænge containerundtagelse  

Rederne er derimod tilfredse med udfaldet, der stemmer overenes med deres forventninger, og peger på, at den juridiske rammelovgivning indtil nu har vist sig yderst gavnlig for linershipping:

"Reglerne giver klarhed, gennemsigtighed og retssikkerhed, hvilket liner shipping har brug for i disse svære tider," siger generalsekretær for den europæiske rederorganisation ECSA, Patrick Verhoeven, i en meddelelse.

Helt konkret betyder reglerne, at containerrederier, der arbejder sammen, må have en markedsandel på op mod 30 pct. uden at ryge ind under EU's konkurrenceregler.

Da forordningen i 1995 første gang blev vedtaget, var det bl.a. med rationalet om, at konsortie-aftaler giver rederierne mulighed for at rationalisere deres aktiviteter og på den måde opnå stordriftsfordele, mens de også kan være til fordel for kunderne med bedre produktivitet og service. Det gælder naturligvis kun, hvis prisaftaler ikke finder sted, har Kommissionen tidligere understreget, hvilket ifølge den seneste markedsundersøgelse fra Kommissionen heller ikke er tilfældet.

BRANCHENYT
Læs også