Bo gratis på hotel hvis du har mange Facebook-venner

Svensk hotel lader gæster bo gratis, hvis de har mange følgere på sociale medier. Danske virksomheder tøver med at bruge social valuta.

Vil du billigere på sommerferie, så skal du lynhurtigt skaffe nogle flere Facebook-venner.

Det fashionable hotel Nordic Light i Stockholm tilbyder nemlig syv gratis overnatninger om året til folk, der har en fuldvoksen vennekreds på sociale medier.

Helt konkret skal du have over 2.000 Facebook-venner, 100.000 Facebook-fans eller 100.000 følgere på billed-delingstjenesten Instagram for at få en gratis overnatning.

Det vil sige, at sangerinden Medina med snart 300.000 følgere på Instagram og Caroline Wozniacki med over 100.000 Facebook-fans kan beholde Visa-kortet i lommen. Det samme kan Richard Ragnvald med sine 2.300 venner på Facebook.

En social valuta

Det svenske hotel følger i kølvandet på amerikanske hoteller, der også har forsøgt at forkæle folk med rabatter og fordele, hvis de har en stor fanskare på sociale medier.

Nordic Light Hotel
pizcnvbnq4j3xyywl3sl.pngDet er ikke kun kendisser og rockstjerner, der kan lukrere på de sociale medier og spare penge. Se hvor meget rabat dine venner på Facebook kan skaffe dig på hotellets hjemmeside.
Firmaerne laver selvfølgelig forskelsbehandlingen i håbet om, at personerne fortæller deres mange følgere om firmaerne – og bruger dermed de sociale kanaler som reklamesøjler.

For eksempel er det et krav fra Hotel Nordic Light, at man omtaler hotellet i tre opdateringer på de sociale medier. Hotellets marketingschef, Marcus Majewski, håber, at tiltaget kan styrke firmaets varemærke.

I Danmark er det småt med eksempler på firmaer, der på samme måde forkæler kunder, hvis de har et stort følgeskab på sociale medier. Nogle restauranter giver rabatter eller gratis varer til kunder, der tjekker ind på butikkens Facebook-side.
Men de danske hotellers hovedorganisation Horesta, har ikke hørt om danske hoteller, der efterligner det svenske hotel.

Find de bedst forbundne

Iværksætteren Martin Thorborg har brugt tjenesten Klout til at give udvalgte personer gratis adgang til sit regnskabsprogram Dinero. Klout er en tjeneste, der påstår at kunne rangordne personer med størst pondus på sociale medier.

-Var det en god forretning?

”Jeg er godt tilfreds. Jeg har ikke lavet en decideret cost/benefit-analyse af det, men det går godt i spænd med min måde at lave markedsføring for Dinero på,” siger Martin Thorborg.

Firmaets reklamebudget er nærmest ikke-eksisterende. I stedet forsøger firmaet at bruge de eksisterende kunder som ambassadører for produktet. Derfor var det også oplagt at kigge mod de sociale kanaler.

”Vi forsøgte at finde frem til de bedst forbundne mennesker i Danmark. Ved at gøre det fik vi både feedback på produktet men selvfølgelig også en del omtale, når de sagde tak på Twitter,” siger Martin Thorborg og peger på, at omtaler på sociale medier ikke kun giver opmærksomhed men også kan lede til deciderede salgsleads og forbedrede placeringer i Google.

Ved at udnytte kunders sociale kapital kan man dog let komme på kant med den danske markedsføringslov. Her til lands skal det nemlig tydeligt fremgå, hvis personer har modtaget betaling for at reklamere for produkter.

BRANCHENYT
Læs også