Slagtilbuddet bliver fire gange så dyrt

Ny mikrobil for 1.000 kr. om måneden? Det er før, der køres i bilen.

FDM har regnet på de reelle driftsudgifter med udgangspunkt i et tilbud på Citroën C1. Foto: Citroën

Så billig som et togkort.

Ny bil for 1.000 kr. om måneden.

Det har aldrig været så billig for danskerne at købe ny bil.

De danske bilkøbere har i de seneste år i overvældende grad taget mikrobilerne til sig. Således har de mindste bilers andel tegnet sig for helt op til 75 pct. af de private bilkøb. I år har andelen været faldende, mens der sælges flere af de lidt større biler.

Men i maj stod de mindste biler ifølge De Danske Bilimportører alligevel for 51,9 pct. at det samlede nybilsalg i Danmark. Bilerne er billige i både indkøb og drift, men alligevel kan den samlede pris for at holde og køre i bilerne blive 3-4 gange så dyr, som de priser der lokkes med i reklamerne.

Kun en del af prisen

Det viser en undersøgelse, som bilistorganisationen FDM har gennemført. Bag undersøgelsen står forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen.

Han har taget udgangspunkt i en reklame for den nye Citroën C1, der bydes til salg for "kun 995 kr. om måneden". Der skal så betales 20.000 kr. i udbetaling, og der er en variabel rente på 2,95 pct. Det samlede kreditbeløb bliver så 63.780 kr.

"Men når man ser sådan et tilbud, skal man regne med, at bilen reelt koster næsten det firdobbelte, når alle omkostninger er taget med," siger Allan Skytte Christensen. Læs mere om bilbudget hos FDM.

De reelle udgifter per år

Brændstof

11.000

Dæk

2.500

Service

7.500

Forsikring

4.000

Ejerafgift

580

Diverse

4.420

Finansiering

11.940

Skattemæssig værdi af rentefradag

-375

Samlede udgifter

41.565

Udgift per måned

3.464

Han tager ikke stilling til, om forhandlernes tilbud er vildledende, eller om det er forbrugerne, der har ladet den sunde fornuft blive hjemme.

Pas på løbetiden

"Men vi får mange henvendelser fra folk, der er blevet overrasket over de reelle månedlige udgifter ved at køre bilen. Når de ser den lave månedlige ydelse, glemmer de måske at tænke på, at der også kommer udgifter til brændstof, dæk, service og reparationer, forsikring samt vask og parkering og måske et sæt solskærme," fortæller Allan Skytte Christensen.

Samtidig advarer han mod den otte-årige løbetid, der stort set er standard i bilforhandlernes tilbud om finansiering. Når det gælder mikrobilerne anbefaler FDM maksimalt en låneperiode på seks år.

"Bilerne er meget billige i dag. Vi har set kontantpriser helt ned til 60.000 kr. Prisen er i høj grad den afgørende konkurrenceparameter og jo længere løbetid jo lavere pris. Men problemet er bare, at værdien af den brugte mikrobil falder så hurtigt, at restgælden vil overstige bilens værdi. Det kan være et stort problem, hvis familien er blevet større, så der skal en større bil til," forklarer Allan Skytte Christensen.

Derimod understreger han, at de 1.000 kr. om måneden fint kan være et godt tilbud, hvis køberen beholder bilen i de otte år.

Bilsælger eller pengeudlåner?

Samtidig peger han på, at de små bilers popularitet og lave pris har betydet, at bilforhandlerne skal hente deres indtjening på finansieringen i stedet for selve bilsalget. Dermed udviskes grænsen mellem at være bilsælger og bankmand.

"Derfor kan man også opleve, at prisen på bilen afhænger af, om den købes kontant, eller om den finansieres gennem forhandleren.

"I annoncen for Citroën C1 kan man se, at kontantprisen for bilen er 99.990 kr. Men i vores gennemgang af finansieringstilbuddet kan man se, at forhandleren reelt sælger bilen for 80.000 kr. Dermed belægges den samme bil med to forskellige satser for registreringsafgift," siger Allan Skytte Christensen.

Det hænger sammen med det såkaldte afgiftsknæk, der blev indført for at få flere små og miljøvenlige biler på markedet. Registreringsafgiften udgør 105 pct. af afgiftsværdien op til 80.500 kr. og 180 pct. af resten. Mikrobilernes lave værdi betyder, at de aldrig når op på den høje takst. Se mere om satserne for registreringsafgift hos Skat.

"Det betyder, at forhandleren hellere vil tjene på finansieringen end på selve bilen, fordi registreringsafgiften ryger i statskassen. Derimod får forhandleren hovedparten af stiftelsesomkostningerne ved billånet," siger Allan Skytte Christensen.

BRANCHENYT
Læs også