Eva Mendes kan stadig ryste gang i Cocio

Samarbejdet med den kendte skuespille er stoppet - det er effekten ikke.

Foto: Thomas Borberg

Efter en årrække som frontfigur for den danske kakaodrik stoppede Cocio med udgangen af 2013 samarbejdet med modellen og skuespilleren Eva Mendes. Hendes arbejde sætter dog stadig et stort aftryk i det seneste regnskab.

Bundlinjen i Cocio, der producerer kakaodrikke og iskaffe på glasflasker og dåser, er i 2013 blevet hævet til 10,2 mio. kr. fra 3,3 mio året før. Det sker i et år, hvor både afsætning og omsætning ifølge selskabet har været svagt vigende.

Regnskabet, der betegnes som tilfredsstillende, bærer ifølge regnskabsmeddelelsen præg af, at de foregående års store markedsføringsbudgetter har båret frugt, samtidig med at budgettet til markedsføring i det forgangne år har været mindre end i de foregående år.

”Det har været et udmærket år, på trods af stigende råvarepriser på mælk. Vi har haft held med lanceringen af nogle nye produkter, og så har vi haft et godt miks både i forhold til produkter og salgskanaler,” siger Jørgen Staarup Christensen, der indtil for ganske nyligt var direktør i Cocio. Han er tiltrådt en stilling som vice president marketing i Arlas internationale division, og bliver fra 1. juli erstattet af Per Sejerø, der kommer fra en stilling som direktør i et Arla-datterselskab i Saudi Arabien.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Senere på året søsætter Cocio en ny markedsføringsindsats, men med de bagudrettede briller på, har kakaomælksproducenten i det forgangne år kunnet udnytte den store markedsføringsudvikling, som tidligere har fundet sted.

"Medietrykket, det som rammer forbrugerne, har i det forgangne år været det samme som tidligere, men vi har kunne spare en del på udviklingsomkostningerne. Vi har nydt godt af, at vi tidligere har udviklet meget på, hvordan vi skal markedsføre Cocio,” forklarer Jørgen Staarup Christensen.

Fokus på eksport

Fremadrettet forventer Cocio at kunne lukrere yderligere på den høje kendskabsgrad, som brandet har blandt danskerne. Ifølge Cocio selv har brandet en kendskabsgrad på 95 pct. i Danmark.

Derudover har virksomheden frem mod 2017 lagt en international strategi, der tager udgangspunkt i Cocio-varemærket. De første positive resultater fra markederne i Norden smitter af i det seneste regnskab, men fremadrettet er der også stor fokus på det tyske og islandske marked, hvor Cocio også er gået ind.

I disse uger er den helt store britiske udrulning ifølge Jørgen Staarup Christensen ved at være på plads, og dermed er de første Cocio-produkter kommet på hylderne i de fem store detail-kæder

Arla og Cocio vil lancere chokolademælken, som allerede eksporteres til markeder som Tyskland, Norge og Island, i Storbritannien, men der er endnu ikke sat nogen konkret dato på den satsning.

BRANCHENYT
Læs også