Libratone solgt for trecifret millionbeløb

En asiatisk investorgruppe har købt dansk iværksættervirksomhed.

Libratone producerer trådløse højttalere.  Foto: Libratone

Den danske højttalerproducent Libratone så dagens lys i 2009. Nu er virksomheden blevet solgt for et trecifret millionbeløb.

”Salget betyder, at vi kan gøre virksomheden global. Hvis vi skal føre et tungt audiobrand i verden, så kræver det en tung investorbase. Det får vi nu,” siger Tommy Andersen, som er administrerende direktør og medstifter af Libratone til epn.dk.

Asien trækker

Så sent som i sidste uge blev Libratone lanceret i Kina. Den nye hovedinvestor er en asiatisk investorgruppe, og de internationale muligheder spiller en stor rolle for Tommy Andersen.

”Ambitionen er at blive et førende audiobrand på verdensplan. Det er det, som hele salget handler om,” slår Tommy Andersen fast.

Libratone
  • Dansk højtalerproducent
  • Grundlagt i 2009
  • Første produktlancering i slutningen af 2010
  • Gennemsnitlig årlig vækst på 60 pct.
  • Forventet omsætning i 2014 på over 100 mio. kr.
  • Ca. 50 medarbejdere
  • Højtalerne sælges i mere end 1.300 forretninger i verden

I dag bliver Libratones højttalere solgt i både Europa, USA og Asien. Men mulighederne er større, lyder det.

”Vi ser Asien som en kæmpestor mulighed med det design og de produkter, som vi har. Vi passer fantastisk godt ind i en asiatisk kontekst,” siger Tommy Andersen.

En succes investering

Den tidligere hovedinvestor var den danske venturefond Seed Capital, som investerer i teknologi- og medtech-virksomheder. Seed Capital går tidligt ind i nye virksomheder og sælger typisk virksomhederne igen efter tre til fem år.

Seed Capital investerede første gang i Libratone i december 2010, og investeringen har været en ubetinget succes, lyder det Lars Andersen, som er partner i Seed Capital.

”Vi er stolte over at have været med på en 3,5 års rejse, hvor Libratone er gået fra at være en iværksættervirksomhed til at blive en ubestridt succes. Dette er et fornemt eksempel på, hvordan exceptionel teknologi og design kombineret med finansiering kan skabe fantastiske virksomheder,” siger Lars Andersen.

Medstifter Tommy Andersen har selv smidt penge i det nye ejerskab. Sammen med to andre danskere har han geninvesteret i selskabet, og et antal medarbejdere vil senere få mulighed for også at investere i Libratone.

Flyvende start

Libratone lancerede sin første højtaler i slutningen af 2010, og virksomheden er på de få år blevet en anerkendt højttalerproducent, som fokuserer på både design og lydkvalitet.

Den hurtige udvikling har stor betydning for iværksættere, lyder det fra Dansk Iværksætter Forening.

”Danske iværksættere skal være klar til at holde et tempo, som gør, at de allerede er attraktive i løbet af fire-fem år. Investorer har ikke tid til at investere i noget, som først er penge værd om tyve år. Man skal som iværksætter forvente, at tingene kan gå stærkt,” siger Christian Walther, som er formand for Dansk Iværksætter Forening.  

Libratone er et skoleeksempel på netop dette, mener han.    

 

Trådløse højttalere

Alle Libratones højttalere er trådløse, og det giver brugeren frihed. Et vigtigt element, da brugerne i højere og højere grad afspiller musik via mobile afspillere som smartphones og tablets.

Fremover kan man forvente flere forskellige produkter fra Libratone.

”I dag sælger vi højttalere, som primært skal bruges i hjemmet. Vi kommer til at brede os ud over andre kategorier, som for eksempel hovedtelefoner og tv-lyd. Der er en hel række kategorier, hvor vi i dag ikke er en spiller, men som vi vil satse på i fremtiden,” siger Tommy Andersen.

BRANCHENYT
Læs også