Møbelkæde tabte millioner

Boconcept havde særligt i første halvår svært ved at afsætte møbler. Milliontab på bundlinjen.

Boconcept introducerer til september sin nye 2015-kollektion. Det er forventningen, at den kan bidrage til et samlet løft af de økonomiske resultater i møbelselskabet. Arkivfoto

Et svært år er overstået for møbelkæden Boconcept med hovedsæde i Herning.

Selskabet havde særligt i første halvår sværere end ventet ved at afsætte produkter, og samtidig havde man travlt med at fastlægge den strategi, der i fremtiden skal sikre en øget omsætning i butikkerne.

Samlet sluttede året med et tab på 23,7 mio. kr. før skat.

"Til trods for, at vi hele regnskabsåret gennemførte en lang række aktiviteter, der skulle øge trafikken til butikkerne, var effekten lang tid om at vise sig i salgstallene i 2013/14," siger Torben Paulin, adm. direktør i BoConcept Holding A/S.

Rekordmange butikker

Selskabet måtte samtidig kæmpe med større tab på debitorer og negativ påvirkning fra valutakurser.

I den anden retning trak det, at salget særligt i fjerde kvartal gik frem, ligesom man i årets løb har åbnet 40 nye butikker (og lukket 26). Det betyder, at Boconcepts møbler i dag bliver udbudt i rekordmange 266 butikker.

Der er blandt andet kommet nye butikker til i Tyskland, USA og Asien.

Samlet kunne Boconcepts ledelse notere en mindre fremgang i omsætningen på 2,3 pct. til omtrent 1.049 mio. kr. Det skyldes blandt andet overtagelsen af kinesiske aktiviteter (Boconcept har tilbagekøbt de kinesiske masterrettigheder).

Forventninger om et overskud

Det tal ventes at vokse yderligere med 5-8 pct. i indeværende regnskabsår, hvilket skal komme fra øget salg i butikkerne, som der efter planen skal være endnu flere af.

Samtidig ventes selskabet atter at begynde at tjene penge. Ledelsen sigter således efter en overskudsgrad på 2-3 pct. som en følge af den forventeligt højere omsætning, større effektivitet i organisationen og færre hensættelser til tab.

Boconcept har i årets løb investeret store summer i at løfte selskabets forretningskoncept og kommunikation med kunderne, mens man samtidig har gennemført en række besparelse på andre områder ved blandt andet at reducere ledelseslagene i organisationen.

"De mange tiltag vil være fuldt implementeret, når vi i september introducerer vores nye 2015-kollektion. Derfra handler det om at omsætte den opdaterede platform til resultater i form af stigende omsætning og øget indtjening. Det er alene på de parametre vi i 2014/15 vil definere vores succes," siger Torben Paulin.

Tabel for Boconcept for regnskabsåret 2013/2014

Mio. kr.

2013/2014

2012/2013

Omsætning

1.049,5

1.026,1

Bruttoresultat

448,8

442,9

EBIT

-21,7

19,5

Resultat før skat

-23,7

17,4

Nettoresultat

-12,8

11,3

BRANCHENYT
Læs også