0

Facebook laver psykologiske eksperimenter med brugerne

Flere hundrede tusinde Facebook-brugere har været testpersoner uden at vide det.

689.003 personer har uden at vide det været en del af et større psykologisk eksperiment hos Facebook. Foto: Dominic Lipinski

Facebook har dine følelser i sin hule hånd.

Det er måske sat på spidsen, men ikke desto mindre peger resultatet af en undersøgelse af knap 700.000 Facebook-brugere på, at vores humør bliver påvirket af det indhold, som andre personer deler med os på Facebook.

Med andre ord, så påvirker glade budskaber os til selv at sprede glæden, mens negative omgivelser fremprovokerer sure opstød.

Facebook manipulerer indholdet

Undersøgelsen er allerede blevet kritiseret i amerikanske medier, fordi forsøgspersonerne deltog i eksperimentet uden at være klar over det.

Forsøget gik ud på, at Facebook manipulerede brugernes nyhedsstrøm, så nogle testpersoner oplevede mere negativt indhold, mens andre blev mødt af indlæg med flere positive ord.

Konsekvensen var, at det påvirkede humøret så mærkbart hos forsøgspersonerne, at det kunne ses i det indhold, som de delte bagefter.

Undersøgelsen viser også, at vi således ikke kun bliver påvirket af direkte kommunikation. Selv når vi indirekte oplever negativt eller positivt indhold, påvirker det vores måde at agere på.

Frit valg under pres

Som Facebook-bruger accepterer man de vilkår, at Facebook kan bruge ens information til blandt andet forskning. Men som i tilfældet med det seneste eksperiment, så får man ikke noget at vide om det.

"Sådan noget bør man ikke gøre, uden at brugerne er informeret om det," siger Forbrugerrådet Tænks seniorjurist, Anette Høyrup.

"Det frie valg er under pres, fordi det hele bliver styret af maskiner fra et lokale. Det er vigtigt at være bevidst om det, så man ved, at det man ser, kan være styret af andre end vennerne. Man er en del af et større puslespil," siger hun.

At Facebook sorterer i nyhedsstrømmen er som sådan ikke en nyhed. Virksomheden sorterer allerede heftigt i, hvad man ser, og da den sidste år ændrede på den algoritme, der står for at filtrere indholdet, gav det ramaskrig verden over.

Manipulation eller videnskab? Hvad mener du om, at Facebook laver psykologiske eksperimenter med dets brugere?

BRANCHENYT
Læs også