Ugebrev: Ledelse og ejere er problemet i SAS

Den er gal igen i SAS. Blot halvandet år efter stor spareplan er der brug for endnu én.

Det er ledelse og ejere, der er luftfartsselskabets SAS' egentlige problem.

Det vurderer Økonomisk Ugebrev Formue.

Det er kun halvandet år siden, at bestyrelse og direktion i det skandinaviske luftfartsselskab SAS gennemførte en omfattende spareplan.

- Men nu er den allerede gal igen. SAS kom ud af 2. kvartal af regnskabsåret, der går fra 1. november 2013, med et underskud på ikke mindre end én mia. svenske kroner alene for det ene kvartal, skriver guebrevet, der dog også fremhæver, at de ventede omkostningsbesparelser ifølge ledelsen er realiseret.

Lavere indtæger

Men prispresset på markedet har medført lavere indtægter.

Derfor står man nu igen over for nye spareplaner, der allerede i 2015 skal barbere yderligere én mia. kr. af omkostningerne.

- Noget tyder på, at de historiske og ejermæssige forhold i SAS gør det vanskeligt at gennemføre disse strategiske ændringer. Hvilket tyder på, at der er svagheder på alle ledelsesniveauer i SAS, altså både omkring ejerskabet, bestyrelsens sammensætning og direktionsforholdene, vurderer ugebrevet.

Med 50 pct. statsligt ejerskab er SAS trods børsnoteringen ifølge ugebrevet underlagt politisk indflydelse og dominans - og den ineffektivitet og ofte manglende handlekraft, der følger heraf.

En anden ejerstruktur vurderer ugebrevet givet havde ført til, at SAS i dag havde været i en anden situation - alene eller solgt.

En del af SAS' problem er givet en konsekvens

Det politiske ejerskab har også den konsekvens, at en bestyrelse vælges ud fra motiver, som ikke nødvendigvis er rationelle i forhold til selskabets drift.

- En gennemgang af den nuværende bestyrelse i SAS viser da også fravær af ekspertise og erfaring inden for luftfart - bortset fra de år hvor de pågældende har siddet i SAS bestyrelsen og altså haft medansvar for udviklingen, skriver ugebrevet, der anser det for højst usædvanligt i dag at have en bestyrelse i et børsnoteret selskab med fravær af brancheekspertise.

SAS har også i mange år konsekvent haft en topleder uden luftfartserfaring.

- Den nuværende - Rickard Gustavson - har finansbaggrund. Han kom til i 2011 og afløste Mats Jansson, som hovedsagelig havde erfaring fra handelsvirksomheder - herunder detailhandel. Før ham den danske Jørgen Lindegaard, der kom med en baggrund fra telefoni, konstaterer ugebrevet og supplerer:

- De har alle lanceret strategiplaner for SAS, som har vist sig ikke at kunne realiseres succesfuldt. Valget af topledere har på mange måder været lige så usædvanligt som sammensætningen af bestyrelsen.

Ugebrevet konkluderer det er tvivlsomt om SAS har en fremtid som selvstændigt selskab.

- Selv om man må medgive at konkurrencen er hård på markedet, så må årsagen nok desværre søges i ejer- og ledelsesforhold mere end i markedet, skrive ugebrevet.

Det erkendes dog at historien om SAS er ikke slut. Men ugebrevet tror den sidste udvej er fusion eller salg.

BRANCHENYT
Læs også