Mærsks eks-alliancepartner: Opgiv ikke ideen om P3

Den stort anlagte alliance mellem tre containerrederier var den helt rigtige ide, og de tre rederier, der stod bag, bør ikke lægge planerne i graven, selvom de kinesiske konkurrencemyndigheder har sat en stopper for planen.

Ifølge CMA CGM's storaktioner Robert Yildirim er P3-alliancen stadig den rigtige ide. Arkivfoto: Thomas Borberg/Polfoto

Sådan lyder budskabet fra Robert Yildirim, der er storaktionær i containerrederiet CMA CGM, i et interview med shippingavisen Lloyd's List.

CMA CGM stod sammen med Mærsk og MSC bag planerne om den store alliance.

Alliancen var en del af Maersk Lines løbende planer for at styrke omkostningseffektiviteten. Gennem samarbejdet med verdens andet- og tredjestørste containerrederi ville disse være i stand til at udnytte deres kapacitet langt bedre og dermed mindske omkostningerne.

Men 17. juni afviste de kinesiske konkurrencemyndigheder at godkende samarbejdet, som de opfattede som en fusion. Det fik Mærsk til at melde helt klart ud, at planerne var fuldstændig droppet.

Men den beslutning beklager Yildirim, der sidder på knap en fjerdedel af aktierne i CMA CGM.

- En skønne dag vil Kina forstå, at P3-netværket ikke blev skabt for at angribe de andre rederier, men for at reducere omkostningerne og give en bedre, hurtigere og mere pålidelig service, siger Robert Yildirim til Lloyd's List.

- Jeg tror på, at markedet vil vise, at P3 var den rigtige ide og at markedet har brug for den. Hvis P3 bliver godkendt, vil den også tjene som et eksempel for andre dele af shippingbranchen, siger han til avisen.

BRANCHENYT
Læs også