Berlingske bliver belgisk

Belgiske De Persgroep overtager Berlingske Media fra Mecom.

Arkivfoto.  Foto: Ole Lind

Berlingske Media får nu belgiske ejere.

Mecom Group har solgt den danske mediekoncern og den hollandske Wegener-gruppe til den belgiske mediekoncern De Persgroep for 1,8 mia. kr. Det oplyser Business.dk.

Berlingskes nye ejer

Den belgiske mediekoncern De Persgroep har købt Berlinske Media og det hollandske bladhus Wegener af britiske Mecom for 1,8 milliarder kroner.

Handlen forudsætter godkendelse fra Mecoms aktionærer på en generalforsamling efter sommer og accept fra de hollandske konkurrencemyndigheder, fordi De Persgroep i forvejen driver store medieaktiviteter. Handlen ventes at falde endeligt på plads omkring årsskiftet.

  • De Persgroep er ejet af Van Thillo-familien.
  • De Persgroep ejer desuden flere magasiner, radiostationer samt hjemmesider med forskellige services.
  • Omsætning i 2013: 6,7 milliarder kroner.
  • Driftsresultat i 2013: 974 millioner kroner.

De Persgroep udgiver blandt andet:

  • Het Laatste Nieuws, belgisk dagblad med 1.183.460 læsere.
  • Algemeen Dagblad, hollandsk dagblad med 1.466.000 læsere.
  • De Volkskrant, hollandsk dagblad med 789.000 læsere.
  • De Morgen, belgisk dagblad med 250.840 læsere.
  • 7sur7.be, belgisk nyhedssite med 244.615 webbrugere.
  • Trouw, hollandsk dagblad med 308.000 læsere.
  • Het Parool, hollandsk dagblad med 213.000 læsere..

Kilde: Berlingske og De Persgroep

De Persgroep, der er en familieejet koncern, havde i fjor en omsætning på 6,7 mia. kr. og et driftsresultat på 974 mio. kr. Overtagelsen ventes at være på plads i løbet af nogle måneder.

Handlen skal bl.a. godkendes af aktionærerne i Mecom, og samtidig skal de hollandske konkurrencemyndigheder godkende handlen.

En endelig handel ventes derfor først at være på plads sidst på året.

En styrket position

Til Business.dk siger koncernchef Lisbeth Knudsen:

"Med De Persgroep som ny ejer vil Berlingske Media få mulighed for at styrke positionen på det danske marked og for at udvikle virksomheden som en del af en meget succesfuld europæisk mediekoncern. Vores egen virksomhed er inde i en positiv udvikling, og vi kan få god inspiration af de resultater, som De Persgroep har opnået."

De Persgroep omfatter bl.a. medier som Het Laatste Nieuws, De Morgen, De Volkskrant, AD og De Tijd.

Ifølge årsberetningen omsatte De Persgroep i 2013 for 900,8 mio. euro og havde et driftsresultat (EBITDA) på 130,7 mio. euro.

En position i Danmark

Den administrerende direktør i De Persgroep, Christian Van Thillo, siger til Business.dk:

"Vi er overbeviste om, at denne transaktion styrker De Persgroep som en førende nyhedsformidler og multimedia-virksomhed i Belgien og Holland, samtidig med at den giver De Persgroep en position på det danske marked."

Ro om ejerforhold

Hos JP/Politikens Hus forventer man ikke, at handlen vil få afgørende konsekvenser for det danske marked.

"Jeg glæder mig på Berlingske Medias vegne over, at der er skabt ro omkring ejerforholdet – for nu. Jeg kan ikke umiddelbart se, at det skulle få konsekvenser for det danske mediemarked eller for os. Det er nogle år siden, at vi har betragtet Berlingske Media som den store konkurrent," siger den administrerende direktør Stig Kirk Ørskov.

Han tilføjer, at han kender De Persgroep som en dygtig medievirksomhed, der har stort fokus på lønsomhed.

BRANCHENYT
Læs også