Var Berlingske kun 200 mio. kr. værd?

De Persgroep var klar til at købe hollandsk gruppe alene for 1,6 mia. kr.

Foto: Sanne Vils Axelsen

Den belgiske mediekoncern De Persgroep har ved første øjekast fået Berlingske Media med i en handel for kun godt 200 mio. kr.

De Persgroep har nu købt Berlingske Media og den hollandske Wegener for 1,832 mia. kr. ved at overtage aktierne i Mecom Group plc.

Mecom forhandler samtidig med en anden belgisk avisgruppe, Concentra, om købet af Media Groep Limburg, som er den sidste del af koncernen.

Tilbud i maj

Men af den meddelelse, der er sendt til fondsbørsen i London fremgår det, at De Persgroep i begyndelsen af maj 2014 var interesseret i at overtage Wegener-gruppen til en pris på 220 mio. euro.

Ifølge Mecom var det en fair pris i betragtning af den værdi, som Wegener-gruppen ville tilføre De Persgroep.

De 220 mio. euro svarer til 1,641 mia. kr., og dermed har De Persgroep reelt fået Berlingske Media med for knap 200 mio. kr. Eller blot en slik i forhold til de 1,8 mia. kr., som Orkla betalte, da det norske selskab købte Det Berlingske Officin i 2000.

Nu får aktionærerne penge

Men sådan kan man ikke sammenligne prissætningen, lyder det fra Lisbeth Knudsen, der er koncernchef for Berlingske Media.

"Hvis Mecon kun havde solgt Wegener-gruppen, skulle man fortsat have drevet Berlingske Media i flere år. Nu har Mecon fået mulighed for at realisere hele forretningen på én gang, lukke og udbetale pengene til aktionærerne. Det er en helt anden situation, der giver en anden prisfastsættelse. Derfor er det ikke en meningsfuld sammenligning," siger Lisbeth Knudsen.

I fondsbørsmeddelelsen giver Mecon da også udtryk for, det ikke var nogen attraktiv situation for et børsnoteret britisk selskab kun at stå tilbage med en forretning i Danmark.

Solgt for 1,8 mia. kr. i 2000

Med købet af Berlingske Media får De Persgroep Berlingske, BT, Weekendavisen, Århus Stiftstidende, business.dk, Berlingske Nyhedsbureau, Radio24syv, aok.dk og Randers Amtsavis med i handlen.

Den hollandske Wegener-gruppe udgiver primært regional- og lokalaviser.

I 2006 blev Orkla Media købt af det britiske investeringsselskab Mecom for 7,5 mia. kr. Ud over Berlingske Officin indgik 31 norske lokal- og regionalaviser i den handel.

Mens Mecom har været ejer af Berlingske Medier er der foretaget nedskrivninger af værdien for 2 mia. kr. eller mere end den oprindelige salgspris.

I 2008 blev værdien nedskrevet med 959,6 mio. kr., og for et år siden blev der kappet yderligere en mia. kr. af, da Mecom nedskrev værdien fra godt 1,7 mia. kr. til 700 mio. kr.

Godt for Berlingske

Henrik Schultz, der er tidligere finansanalytiker og nuværende ejer af Pan Media Group glæder sig på Berlingske Medias vegne.

"Det er en god nyhed for Berlingske Media, og timingen er god. Man har fornemmet gennem de seneste 2-3 år, at Mecom har været i gang med en afvikling af forretningen, men det er godt, at salget først gennemføres nu. Berlingske Media har været gennem en rationalisering og er i gang med at vende forretningen," forklarer Henrik Schultz.

"Berlingske Media er begyndt at tjene penge igen, og koncernen er godt i gang med digitaliseringen. Samtidig er der tegn på generel økonomisk fremgang i Danmark, og det kan få positiv betydning for annoncemarkedet," tilføjer han.

En god pris

Selv om det umiddelbart kan se ud til, at De Persgroep har fået Berlingske Media med meget billigt, vurderer han, at der er tale om en godt salg til en god pris.

"Der kan ligge andre ting i det. Jeg har tidligere vurderet Berlingske Media til at være 400-500 mio. kr. værd, så selv om det ser ud til, at Berlingske Media er nu blevet solgt for kun 200 mio. kr., kan fordelingen godt have været måske 1,3 mia. kr. for Wegener-gruppen og 500 mio. kr. for Berlingske Media," siger Henrik Schultz.

BRANCHENYT
Læs også